Víte, že označení M+S v podstatě nesvědčí o vlastnostech důležitých pro zimní pneumatiky? V tomto článku se dozvíte, jak je to možné. 

Naposledy jsme obdrželi e-mail od jednoho našeho čtenáře:

Pan Martin má známého  za hranicemi, který mu v rámci vánočních dárků poslal sadu pneumatik neznámé značky. Na pneumatikách bylo označení M+S. Náš čtenář měl velkou radost z dárku, protože zrovna plánoval nákup zimních pneumatik. Řidič bez váhání vyrazil do servisu a nechal namontovat nové pneumatiky na svůj automobil. Po pár dnech napadl sníh , ale náš čtenář se nezalekl, protože měl už přezuto na zimní pneumatiky. Pan Martin vyjel do práce, ale už na prvním kopečku se objevily problémy. Kola se v hlubším sněhu podtáčela a vůz nechtěl vyjet do kopce. 

Vysvětlili jsme našemu čtenáři, že pneumatika může mít označení M+S a přitom nemusí být určená na zimní sezónu. Toto označení se používá rovněž na pneumetikách do vozidel 4x4, na pneumatikách celoročních (určených hlavně na americký trh) i dokonce se může stát, že se nachází pneumatikách s čínským původem, které nezajišťují ani minimální zimní výkony. 

Ukázalo se, že pan Martin se nestal majitelem zimních pneumatik. Pneumatiky, které dostal, nejsou schopny plnit svou roli v podmínkách panujících během zimy a už vůbec ne v hornatých oblastech. 

Tento problém stojí za podrobnější analýzu. Pokusíme se odpovědět na otázku: „Jaké vlastnosti musí pneumatika mít, aby zvládala zimní podmínky?“

 

Jaké vlastnosti musí pneumatika mít, aby zvládala zimní podmínky?“

Pneumatika určená k ježdění v zimě musí splňovat níže popsané požadavky

 

Jak rozeznat pneumatiku do zimních podmínek?

Od zimních pneumatik vyžadujeme  záruku bezpečí i v těch nejtěžších podmínkách, kdy je potřeba zvládnout zasněžený a zledovaťelý povrch. Důležitý je snadný rozjezd, chování v zatáčce a rozhodně největší význam má brzdění v náročných podmínkách. Přesné zastavení pohybujícícho se vozu je nejlepším indikátorem kvality pneumatik za jakýchkoliv podmínek. Navíc je tento parametr pneumatik poměrně snadno zjistitelný, jeho změření zaručuje opakovatelnost a věryhodnost.

Označení M+S je pouze deklarace producenta, že byly dezén a použité materiály navrženy takovým způsobem, aby pneumatice zajistily lepší výkony na sněhu a na blátě než u standardních pneumatik. Znamená však lepší rovněž dostačující?

Toto označení se objevuje na všech zimních pneumatikách, avšak ne všechny pneumatiky s tímto symbolem disponují vlastnostmi zimních pneumatik. M+S znamená širší pojetí zhrnující v sobě i zimní pneumatiky. 

Pneumatiky M+S a typické zimní pneumatiky

Jediným označením potvrzujícím skutečné vlastnosti zimní pneumatiky (na sněhu) je symbol sněhové vločky na pozadí třech horských štítů, známý pod skratkou 3PMSF (z anglického Three Peak Mountain Snow Flake). Tento symbol je pneumatice propůjčen až po jejím důkladném testování. 

 

Aby mohla pneumatika obdržet označení 3PMSF, musí splňovat popsané požadavky.

Pozor!
Symbol 3PMSF se nenachází pouze na zimních pneumatikách, ale i na některých celoročních. Takové celoroční pneumatiky však musí splňovat přesné požadavky na přilnavost na sněhu a ledu.

Jízda v zimě není z těch jednodušších, proto se vyplatí vybavit automobil odpovídajícími pneumatikami. 

 

Pro zvídavější – několik málo předpisů

Čím musí pneumatika projít, aby se stala pneumatikou na zimní užívání?

Detailní body, na základě kterých je možné pneumatiku označit za zimní, jsou vypsány v regulaci Evropské Unie 117 EKG ONZ. Tato regulace vyžaduje od pneumatik určených do zimních podmínek určitou úroveň výkonů na sněhu. Pneumatika podstupuje testování brzdění a trakce. Teprve po získání dobrého výsledku v testu může být pneumatika označena symbolem 3PMSF. 

Jak vypadá test?

Ve výše uvedených předpisech je popsána konkrétní metoda pro zkoumání a testování pneumatiky. Název metodu může znít trochu zvláštně: Průměrné plné zpoždění brzdění (z anglického MFDD čili Mean Fully Developed Deceleration).

Test je koncipován na bázi měření vzdálenosti při zmenšení rychlosti vozidla vybaveného systémem ABS. Původní a měněná rychlost jsou přesně dány – v případě testu na sněhu se mění z 25 km/h na 10 km/h. Následuje počítání indexu přilnavosti na sněhu zhledem k vzorové pneumatice (popsané jako SRTT). V praktickém jazyce se zjistí, jestli pneumatika podklouzne při zmenšení rychlosti a případně jak dlouhý tento smyk je.

Vzorová pneumatika během své produkce, kontroly a přechovávání odpovídá ve všech bodech normě E1136-93 (2003), ktará je vzdána Americkou společností pro výzkum a materiály (ASTM) – organizací, které zpracovává a vydává normy v USA. 

Jaké jsou podmínky testování zimních pneumatik?

Test je vykonáván na více méně plochém povrchu tvořeným uježděným sněhem. Maximální náklon plochy jsou 2°, musí splňovat odpovídající délku a šířku. Vrstva sněhu musí být složena z:

  • Silně uježděné/udupané spodní vrstvy o výšce minimálně 3 cm
  • Vrchní vrstvy o výšce přibližně 2 cm

V čase,, kdy je pokus prováděn, se musí teplota vzduchu na úrovni 1 metru od země mezi -2 °C a -15 °C. Teplota sněhu, měřená v přibližné hloubce 1 cm, se musí pohybovat mezi -4 °C a -15 °C. Doporučené je vyhýbání se silnému větru i příliš slunečnému počasí stejně tak, jako změnám počasí a vlhkosti během pokusu. 

Jak jsou interpretovány výsledky měření?

Aby mohla být pneumatika označena jako zimní pneumatika pro použití v obtížných sněhových podmínkách a získat symbol sněhové vločky a třech vrcholků, musí dosáhnout v testu určitých hodnot indexu přilnavosti na sněhu v porovnání se vzorovou pneumatikou – minimálně:

  • 1,07 (být lepší o 7 %) v případě pneumatik kategorie C1 (osobní pneumatiky)
  • 1,02 (být lepší o 2 %) v případě pneumatik kategorie C2 (pneumatiky dodávkové)

Index přilnavosti je popsaný jako poměr výsledku získaného testovou pneumatikou a výsledku získaného standardizovanou vzorovou pneumatikou. 

Index přilnavosti na sněhu může být rovněž popisován za pomoci metody měření trakce na sněhu podle normy ASTM 1805-06. V takovém případě musí pneumatika získat index 1,10, takže bz měla být lepší o 10 % než vzorová pneumatika. 

Bohužel konkrétní výsledky testů nejsou publikované, takže nemůžeme říci, jaké modely se ukázaly být nejlepšími během získávání homologace. Pohled na výkony daných pneumatik poskutují testy prováděné motorizačními organizacemi a časopisy. 

Následující tabulka ukazuje minimální hodnoty indexu přilnavosti na sněhu, jaké musí získat zimní pneumatika. 

 

Třída pneumatikIndex přiľnavosti na sněhu (brzdění)Index přiľnavosti na sněhu (trakce)
Vzorová pneumatikaSRTT 14SRTT 16CSRTT 14
C1 (osobní pneumatiky)1,07-1,10
C2 (dodávkové pneumatiky)-1,021,10

Tab.: Minimální hodnoty indexů přilnavosti na sněhu u pneumatik označených symbolem 3PMSF

 

Označení 3MPSF na boku pneumatiky

 

Shrnutí: proč označní M+S nevystačí?

Pneumatika vykazuje celou řadu výkonů. Přilnavost, řiditelnost, ekonomičnost, komfort, hlučnost, životnost dezénu, odolnost vůči mechanickým poškozením – to jsou pouze některé z nich. Vylepšení všech najednou není jednoduchým úkolem, není totiž reálně možné vytvořit pneumatiku ideální v každé oblasti. Dokonce to není ani potřebou producentů, protože každý typ pneumatiky staví na základě jiných vlastností v závislosti na svém určení. 

Jiné výkony budou významné pro majitele městských automobilů, jiné pro sportovní coupe, jiné pro rodinné dodávky a jiné pro fanoušky off-roadových vozů. Dalším faktorem vyžadovaných vlastností je období použitívání (léto/zima).

Zákon stanoví od všech pneumatik minimální úroveň odolnosti vůči rychlosti (shoda s rychlostním indexem), zatížení (shoda s indexem nosnosti) a hluku. Navíc zákon zohledňuje od 1. listopadu 2012 valivý odpor a přilnavost na mokrém povrchu – tento zákon souvisí se zavedením povinných štítků na pneumatikách. I zimní pneumatiky musí splňovat výše popsané parametry, aby mohly být používány v zimních podmínkách. 

Pneumatika označená pouze symbolem M+S má tedy jiné určení než modely produkované do typických zimních podmínek. 

 

Jaké pneumatiky koupit na zimu?

Pokud vyžadujete garanci větší jistoty a bezpečnosti na sněhu a v období nízkých teplot, vybírejte si pneumatiky označené symbolem sněhové vločky a tří vrcholků (3PMSF). V podstatě všechny zimní pneumatiky a některé celoroční pneumatiky nejvyšší třídy (například Kleber QuadraxerGoodyear Vector 4Seasons) produkované velkými společnostmi a prodávané v Evropě disponují označeními M+S i 3PMSF. Výjimkou mohou být pneumatiky M+S z amerického trhu, pneumatiky neznámého původu pocházející často z Asie (na druhou stranu je v Asii produkována celá řada výborných a ověřených pneumatik) nebo velmi staré pneumatiky – takové produkty rozhodně nedoporučujeme.