Některé pneumatiky zvládají jízdu na mokrém povrchu rozhodně lépe než jiné. Dovězte se více o dešťových pneumatikách.

Co jsou to pneumatiky do deště?

Nejjednodušší je rozdělit pneumatiky pro osobní automobily do dvou skupin – letních a zimních pneumatik. Mezi nimi panuje zásadní rozdíl, který se týká především složení směsi a specifické konstrukce dezénu běhounu. Pojem "pneumatik do deště" se týká letních pneumatik, u nichž příslušné složení směsi zajišťuje vynikající chování na mokré vozovce. Částice plniva způsobují, že se směs gumy lépe "komponuje" s nerovnostmi na cestě a tím efektivně zvyšuje plochu styku pneumatiky s vozovkou. Pneumatika se lépe zakusuje do nerovností na povrchu silnice.

 

Klimatické podmínky a výběr pneumatik

Povětrnostní podmínky nejsou pro jízdu vždy ideální. Statistiky říkají, že v je Evropě během roku až 140 deštivých dnů a k více než 30% nehod dochází za deště. Srážky jsou někdy tak silné, že vzniká riziko aquaplaningu – mokrý povrch silnice se stává pro řidiče nebezpečnou zónou. Vodní klín způsobuje, že vozidlo ztrácí kontakt s povrchem vozovky, což často vede ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Proto – dle nejnovějších výzkumů – kolem 70% evropských řidičů očekává od svých pneumatik co nejlepší přilnavost na mokrém povrchu.

Pneumatiky do deště: nejoblíbenějšími pneumatikami na mokrou vozovku jsou pneumatiky značky Uniroyal

 

Proč některé pneumatiky zvládají mokré povrchy lépe než jiné?

Pneumatiky do deště vděčí za svůj úspěch především použití vhodného složení směsi, čili aktivnějšímu oxidu křemičitému - takovému, který používáme v pneumatikách Uniroyal. Svůj význam má také dezén běhounu. Optimální je směrový dezén ve tvaru písmena V - tak, jako v případě pneumatiky Uniroyal RainSport 2. Žebro běhounu vytvarované do písmena V dosahuje optimálního rozložení přítlaku na povrch, které narůstá od středu k ramenům běhounu. Voda je tak efektivněji odváděna z drážek běhounu. Tak je tomu v případě směrových pneumatik, tento dezén ale není vždy to nejlepší řešení. Takový vzorek je nejoptimálnější v případě pneumatik se šířkou běhounu do cca 215 mm. U širších pneumatik je vzdálenost, kterou urazí voda odváděná zpod čela běhounu, srovnatelná s asymetrickými pneumatikami. Typická pneumatika do deště má ale obvykle směrový dezén běhounu. Když pomineme symetrický běhoun, pak směrové pneumatiky mají minimálně slabší trakci (toho si lze všimnout obzvláště při rychlém zdolávání zatáček) ve srovnání s asymetrickými pneumatikami, kde jsou vnější ramena pneumatiky zpravidla uzavřena. To má samozřejmě vliv na schopnost odvádění vody.

 

Hloubka běhounu a odvádění vody

Když už jsme u tohoto aspektu, nelze nezmínit vliv hloubky dezénu běhounu. Čím hlubší běhoun, tím větší množství vody je odváděno zpod čela běhounu, což vede ke snížení rizika vzniku aquaplaningu.

 

Hloubka běhounu (mm)

Brzdná dráha při zpomalení z 80km/h na 0 km/h (m)

Nákres představuje prodlužování brzdné dráhy při zmenšování hloubky běhounu. Zdroj: MIRA (Motor Industry Research Association) report – ‘An Investigation into the Effects of Tyre Tread Depth on Wet Road Braking and Cornering Performance ‘ (MIRA-1002250)

Na přiloženém výkresu bylo zobrazeno to, jak se mění brzdná dráha na mokrém, hladkém, betonovém povrchu v závislosti na hloubce dezénu běhounu. Při hloubce 6,7 mm činí brzdná dráha při zpomalení z 80 km/h na 0 km/h necelých 29 m, zatímco při 1,6 mm (tedy při minimální hloubce běhounu, kterou zákon připouští) je delší o 44,6% a činí 42 m. To je skutečně velká vzdálenost. Proto také, stejně jako v případě všech pneumatik, při používání „pneumatik do deště” nezapomínejte pravidelně kontrolovat stav běhounu. Pokud dosáhne 3 mm, jde o zřetelné znamení, že už je nejvyšší čas koupit novou sadu pneumatik.