Když si kupujeme pneumatiky, přejeme si, aby nám sloužily co nejdéle. Často tedy prodejci pokládáme otázku: kolik sezon nebo kilometrů pneumatiky vydrží? Odpověď na tuto otázku bohužel není nikdy jednoduchá a závisí na mnoha faktorech, které si ve zkratce popíšeme. Podívejte se na ně.

Jedenáctého června roku 1895 během závodu Paříž – Bordeaux – Paříž světlo světa uzřel poprvé v historii automobil vybavený pneumatickými pneumatikami. Edouard Michelin ve svém Peugeotu s výkonem 4 KM, dosahujícím rychlosti 25 km/h, ukončil závod na 9. místě. Během zdolávání vzdálenosti 1200 kilometrů musel měnit pneumatiky v průměru každých 54 kilometrů. V současné době pneumatiky vydrží téměř 1000x déle.

Kdy je tedy správná doba pro tento krok? O vyřazení pneumatik z provozu může rozhodnout jedno z následujících kritérií:

  • stáří,
  • hloubka běhounu,
  • technický stav,
  • individuální preference řidiče.

Otázku technického stavu pneumatiky, který může poukazovat na nutnost vyřazení pneumatik z provozu, jsme již probírali v článcích Poškození pneumatik – provozní závady a Poškození pneumatik – tovární závady. Tentokrát se soustředíme na kritéria stáří a hloubky běhounu.

 

Jak často je třeba měnit letní pneumatiky?

Zákonný limit pro používání letních pneumatik činí 1,6 mm, rovná se tedy okamžiku, kdy výše bloků běhounu dosáhne úrovně ukazatele opotřebování běhounu (TWI). Ukazatel opotřebování tvoří zesílená místa v rýhách, která se nacházejí na několika místech po obvodu pneumatiky. Informace o místě jeho umístění se nachází na spojení běhounu a boku pneumatiky.

Označení ukazatele opotřebování pomocí trojúhelníku.

 

Pokud pneumatika dosáhne takové úrovně opotřebování, je třeba okamžitě ji vyřadit z provozu, protože její další provoz by byl ilegální, v případě silniční kontroly to může skončit vystavením pokuty a zabavením řidičského průkazu a v případě bouračky nebo nehody obrovskými problémy spojenými s vyplacením odškodného. K nehodě na mokrém povrchu s tak mělkým běhounem může přitom dojít raz dva. Jak dokazují četné testy a zkoušky, již hloubka běhounu řádu 3-4 milimetrů má vliv na snížení jízdních výsledků pneumatiky na mokré vozovce, obzvláště pokud jde o náchylnost k jevu aquaplaningu.

 

Kolik kilometrů mohu najet na letních pneumatikách?

To závisí na tom, jaké vzdálenosti během roku zdoláváme. V případě vzdáleností řádu 50 tisíc kilometrů ročně nás výměna může čekat každý rok. To, kolik kilometrů pneumatika vydrží, přitom závisí na obrovském počtu faktorů, jako jsou např.:

  • odolnost pneumatiky vůči oděru (směs, dezén běhounu, konstrukce),
  • styl jízdy,
  • druh zdolávaných tras (město, dálnice, horské cesty),
  • druh vozovky (úroveň drsnosti),
  • hladina tlaku,
  • zatížení,
  • rychlost jízdy a spousta dalších.

Pneumatika opotřebovaná až na úroveň ukazatele TWI.

Vzhledem k obrovské různorodosti ovlivňujících podmínek je těžké hovořit o průměrné hodnotě odolnosti vůči opotřebení. Po analýze výsledků odolnosti vůči opotřebení lze ale zřetelně vidět, že se vyznačují určitým normálním rozpadem. Největší část řidičů, kteří řídí auto umírněným způsobem, dosahuje dojezdu v rozsahu od 25 000 km do 50 000 km.

 

 

 

Jak často je třeba měnit zimní pneumatiky?

Směsi používané v zimních pneumatikách se obvykle vyznačují menší odolností vůči oděru než ty, které jsou používány v letních pneumatikách. Proto mohou být dojezdy garantované zimními pneumatikami dokonce až o 15-30% kratší, než je tomu u letních pneumatik. Tato vzdálenost se může zkrátit ještě významněji, pokud je budeme používat při teplotách vyšších než 10 stupňů Celsia.

Ukazatele - TWI a zimní - a jejich značení.

 

Ukazatele - TWI a zimní - a jejich značení.

S celoročními pneumatikami je třeba nakládat podobně jako se zimními, pokud jde o hloubku běhounu v nejtěžších podmínkách. Obzvláště proto, že ve většině případů jsou jejich zimní vlastnosti nižší, než je tomu u pneumatik, které jsou speciálně určeny pro toto roční období. Trvanlivost celoročních pneumatik bude obvykle střední – mezi letními a zimními pneumatikami. Svou převahu nad zimními pneumatikami z hlediska trvanlivosti projeví především na jaře a na podzim, nemluvě o létě, kdy se používání zimních pneumatik nejeví jako nejlepší nápad obzvláště z ekonomického hlediska, tedy právě vzhledem k jejich nadměrnému oděru. Jejich trvanlivost ale bude obvykle nižší, než je tomu u letních pneumatik. Takto vypadá situace, pokud jde o pneumatiky určené pro evropský trh. Celoroční pneumatiky vyráběné pro americký trh nebo celoroční pneumatiky levných asijských výrobců se někdy vyznačují nadprůměrnou odolností vůči oděru. Je toho ale dosaženo na úkor vlastností spojených s bezpečností a tyto pneumatiky zcela nesplňují evropské požadavky.

 

Označení ukazatele TWI a zimního na celoroční pneumatice.

 

Kritérium stáří

Pokud jde o kritérium stáří, pak se velmi často mluví o tom, aby období používání pneumatik nebylo delší než 10 let od data výroby, a to dokonce tehdy, kdy je hloubka běhounu v souladu se zákonem a pneumatika neprojevuje žádné viditelné známky stárnutí. Znamená to, že nelze jezdit na pneumatikách, které jsou starší než 10 let? Ne, ale je to rozhodně riskantnější. Po určité době směs běhounu a ostatní složky pneumatiky postupně ztrácejí své vlastnosti a nezajišťují již takovou úroveň přilnavosti, brzdění a řiditelnosti, jako nové pneumatiky. Opotřebování, únava a nežádoucí procesy (například postupující koroze ocelových výztuh, která je způsobena pronikáním vody do hloubky skrze poškozená místa v běhounu) zároveň způsobují, že je pneumatika stále náchylnější na různorodé poruchy a poškození. Z toho vyplývá, že pokud mají naše pneumatiky 3-číselné označení data výroby, měli bychom začít zvažovat jejich výměnu. Navíc se doporučuje, aby počínaje pátým rokem používání byly pneumatiky přinejmenším jednou ročně podrobovány pravidelné, odborné kontrole. Vzhledem ke stárnutí gumové směsi v případě zimních pneumatik je třeba začít zvažovat jejich výměnu po uplynutí 5 let od data výroby.

Pneumatiky stárnou také tehdy, pokud nejsou používány. To se děje ve dvou zásadních případech:

  • pneumatiky jsou namontovány u auta, které není používáno (při dlouhodobém stání začínají pneumatiky podléhat deformacím)
  • pneumatiky jsou skladovány způsobem, který není v souladu s pravidly pro skladování pneumatik

Opotřebovaná pneumatika