Během jízdy automobilem, kdy rychlost nabývá opravdu vysokých rychlostí, může prasknutí pneumatiky skončit tragicky. Stojí za to vědět, jak předcházet neočekávaným bouchnutím pneumatik a jak zareagovat, pokud k něčemu takovému už dojde.

Každé prasknutí je nebezpečné nezávisle na tom, jestli se jedná o pneumatiku přední nebo zadní. Bouchnutí přední pneumatiky dává o sobě znát jako silné škubnutí a táhnutí volantu na stranu poškozeného kola. Bouchnutí zadního kola se projeví jako náhlé sednutí vozu dolů. Zadní část vozu začne najednou drncat nebo se chovat jako při jízdě na kluzkém povrchu.

Prasknutí pneumatiky na řízené ose v těžkém dodávkovém automobilu, autobusu, v nákladním voze či v těžkých průmyslových strojích se vždy projeví ztrátou ovladatelnosti. Vysoký profil pneumatiky se náhle propadne a velká hmotnost vozu násobí sílu působící na část vozu, kde pneumatika praskla.

Prasknuti pneumatiky

Prasknutí pneumatiky při jízdě o velké rychlosti může skončit i vážnou nehodou.

 

Prasknutí pneumatiky – správná reakce

1. Pouze a jedině správná pozice za volantem a jeho pevné držení oběma rukama umožní ovládat automobil pří náhlé situaci jako je prasknutí pneumatiky – řízení téměř vleže na sedačce nebo řízení jednou rukou značně zpomaluje ochranné reakce.

2. Vyplatí se čas od času procvičovat techniky bezpečné jízdy, díky kterým se dá vybrat kontra pohyb utíkajícího zadku nebo převracení dopředu spojené s táhnutím do strany. Když praskne pneumatika, je třeba neprodleně reagovat protipohybem.

3. Zachovejte chladnou hlavu – celá řada osobních automobilů je schopna zachovat rovnováhu dokonce i ve vyšších rychlostech (zvláště ty na pneumatikách nízkoprofilových), pokud se prudce nehýbe volantem.

4. Postupně pouštějte pedál plynu – rychlé sejmutí nohy může poškodit rovnováhu vozu.

5. Nezašlápněte brzdový pedál- jedná se o velkou chybu, obvykle se snažím spíše udržet vozidlo v pohybu. Rychlé brzdění zvyšuje sílu stahující vůz do boku.

6. Pokud už máte kontrolu nad vozem, nechte ho pozvolna ztrácet rychlost – postupně brzdit je možné v rychlosti okolo 50 – 40 km/h.

7. Po bouchnutí přední pneumatiky je možné velmi opatrně zatáhnout ruční brzdu (pouze v situaci, kdy zadní kola fungují!) – to umožňuje přenesení části zatížení na zadní osu a odlehčení přední osy.

8. Jedno z velmi těžkých řešení – pokud nemůžete žádným způsobem získat kontrolu nad vozidlem, dodejte plyn – čím více, tím méně dynamické je auto. Obtížnost úkonu vězí v překonání psychiky a zautomatizovaných reakcí, které nás vedou k zastavení vozidla v situaci ohrožení.

Na chvíli je tak možné ovládat síly stahující automobil do boku. Snižuje se energie potřebná na udržení volantu. Optimální je přidání plynu krátce po bouchnutí, aby vozidlo „vyjelo“ z největších problémů. Po fázi zrychlení a stabilizace vozu nastupuje fáze, kdy je potřeba postupně zpomalovat.

POZOR! Stáčející se volant je obtížné udržet jednou rukou dokonce i malou chvíli – při vysoké rychlosti řízení jednou rukou může skončit celkovou ztrátou kontroly nad vozidlem.

 

Jak ovládat velké auto při prasknutí pneumatiky? Podívejte se na praktický návod:

Boule

Pneumatika, na které se objeví boule, velmi často následně praskne při jízdě.

 

Příčiny prasknutí pneumatiky

Existuje mnoho příčin, proč pneumatika praskne za jízdy. Obvykle je to výsledek nesprávného užívání pneumatiky nebo jejího nadměrného opotřebování. Mezi nejčastější příčiny prasknutí patří:

  • Jízda s příliš nízkým tlakem v pneumatice (3/4 případů)
  • Najetí na tvrdý nebo ostrý předmět (například kámen, kovové špičaté předměty)
  • Přetížení vozidla způsobující přehřátí pneumatiky
  • Tlak vzduchu překračující hranice dané výrobcem pneumatiky
  • Nadměrné opotřebování nebo věk pneumatiky
  • Výrobní vada pneumatiky (obvykle se objeví v průběhu několika prvních najetých tisíců kilometrů)
  • Jízda s poškozeným brzdným systémem způsobující zahřátí kola (zablokování destiček je obtížné rozeznatelné v zatíženém nákladním vozu)

POZOR! Nezkoušejte silou odblokovat brzdný systém nebo dopumpovat vzduch do horké pneumatiky hned po zastavení vozu. Při stání přestane být pneumatika ochlazována okolním proudícím vzduchem a prvních několik minut tlak vzduchu v přehřátém kole roste.

Prasknutí pneumatiky nákladního vozu nebo jeho návěsu znamená velké ohrožení i pro okolí. Části roztrhávající se pneumatiky (naplněné tlakem obvykle do 8,5 - 9 bar) mohou být vymrštěny relativně daleko a značnou silou. Dokážou například protrhnout podlahu kabiny vozu. Počkejte 15 až 20 minut, až kolo vystydne.

Stare pneu

Jízda na starých a ojetých pneumatikách znamená ohrožení bezpečnosti na silnici.

 

Jak předcházet prasknutí pneumatiky?

Správně používané pneumatiky garantují bezpečí a dlouhou životnost. Je třeba mít na paměti několik zásad, které pomáhají předcházet neočekávanému prasknutí pneumatiky:

  • Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu. Alespoň jednou týdně, před každou delší cestou, ale i po teplotních výkyvech v počasí, které se také podílejí na změně tlaku v pneumatikách. Kdo jzdí hodně, měl by vsadit na každodenní kontrolu bez výjimky.
  • Pokud jste najeli kolem do hlubší díry nebo najeli na tvrdý předmět na silnici, shlédněte pneumatiky ze všech stra při první příležitosti. Zjistěte, zda se na jejím boku objevil výčnělek nebo boule způsobená narušením vrstev konstrukce. Při najetí do díry jednou stranou vozu se stává, že přední pneumatika přejde bez škrábance, zatímco poškozená je pneumatika zadní.
  • Snažte se vyhnout najíždění na obrubníky. Pokud musíte, vjíždějte na obrubník, jak nejpomaleji to jde.
  • Neparkujte automobil s pneumatikou natlačenou na obrubník.
  • Můžete pumpovat pneumatiky azotem. To umožňuje zmenšit změny tlaku vzduchu způsobené rozdílnými teplotami zvenku a uvnitř pneumatiky během otáčení.
  • Bouchnutí pneumatiky často předchází nevyjasněné mnohočetné ucházení vzduchu. Krátce před erupcí často vzroste úroveň vibrací a teplota otáčející se pneumatiky, která se přičítá k vlastnímu tlaku pneumatiky.