Každý dvacátý řidič ve Střední Evropě jezdí v zimě na celoročních pneumatikách. Zjistěte, v jakých případech se to vyplatí. Seznamte se s výsledky testů celoročních pneumatik.

Zimní pneumatiky jsou určeny k jízdě v podmínkách zahrnujících období od podzimu do zimy. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z gumové směsi, která dosahuje ideálních výkonů ve chvíli, kdy letní pneumatiky začínají výrazně ztrácet na svých trakčních vlastnostech – v teplotách nižších než 7 °C.

Celoroční pneumatiky (univerzální, mnoha-sezonní) jsou vyrobeny za cílem spojení výhod zimních i letních pneumatik. Protože každá pneumatika je více či méně kompromisem výkonů, je takový cíl hodně obtížně dosažitelný. Podle výsledků testů zvládají celoroční pneumatiky dobře pouze jisté a přesně popsané podmínky. O tom čtěte níže.

Označení celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky musí být označeny sněhovou vločkou. Stále častěji se v prodeji objevují pneumatiky označené symbolem M+S, ale jejich stavba ne vždy umožňuje jízdu na zasněženém povrchu.

Označení závisí na výrobci, ale většina z nich preferuje M+S nebo piktogram hor s vločkou sněhu.

Je dobré nezapomínat, že pneumatiky označené M+S bez piktogramu se sněhovou vločkou a horami mohou přicházet například z importu z USA, kde mají celoroční pneumatiky jiné vlastnosti než ty evropské.

Oznaceni-MS

Označení celoročních pneumatik.

Kdy se vyplatí rozhodnout se pro celoroční pneumatiky?

Celoroční pneumatiky jsou dobrým výběrem, pokud:

  • jezdíte převážně ve velkém městě, kde neleží cesty dnem i nocí pod sněhem;
  • najedete ročně méně než 20 000 kilometrů (na základě testů ADAC, ale převedeno na naše podmínky, kde se setkáme s mj. mnoha nekvalitními silnicemi, je potřeba tento počet snížit o přibližně 5 – 6 tisíc kilometrů);
  • preferujete klidný styl jízdy;
  • jezdíte po celý rok na jedněch pneumatikách, letních nebo zimních.

Kdy je lepší obout zimní pneumatiky?

Zimní pneumatiky jsou dobrým výběrem, pokud:

  • najezdíte více než 5 – 6 tisíc kilometrů za rok;
  • jezdíte hlavně mimo město nebo střídavě ve městě i mimo něj;
  • Vám záleží na maximální bezpečnosti;
  • ceníte si komfortu a tichého točení pneumatik;
  • chcete, aby pneumatiky minimálně negativně ovlivňovaly spotřebu paliva;
  • hledáte pneumatiky, které vydrží;
  • jezdíte dynamicky.
Zimni-nebo-celorocni

Mnoho řidičů přemýšlí, zda koupit pneumatiky zimní nebo celoroční
(fotografie: Goodyear).

Testy celoročních pneumatik

Test pneumatik organizace ACE (Automobil Club Europa)

Cílem testu bylo zjistit, jak se osvědčení celoroční pneumatiky v zimních podmínkách. Během testu byly zkoumány čtyři modely dražších pneumatik o rozměru 185/65 R15 H namontovaných na malých vozech typu VW Polo.

Na povrchu pokrytém namrzlým sněhem při brzdění z rychlosti 50 km/h se zastavilo vozidlo vybavené pneumatikami Hankook Optimo 4S-Seasons po 21,6 metrech. To je pouze o 32 centimetrů dále než u zimních pneumatik. Zato vozidlo vybavené letními pneumatikami se zastavilo o 22 metrů dále. ACE však zaznamenalo, že celoroční pneumatiky hůře zvládaly jízdu na suchém asfaltu.

Z testu vyplývalo, že celoroční pneumatiky jsou dobrým řešením pro malé automobily. Větší vozy se širšími pneumatikami by měly být vybaveny sezónními modely.

Test pneumatik Auto Bild

Cílem testu bylo zjistit, jak se celoroční pneumatiky chovají během dynamické jízdy. Auto Bild vybavil Ford Focus celoročními pneumatikami v rozměru 195/65 R15.

Test ukázal, že dynamické jízdě na suchém asfaltu chybí do dokonalosti mnoho. Avšak v testech brzdění na zasněžené a protažené vozovce se nechovají celoroční pneumatiky špatně. V zatáčkách jsou ale nesrovnatelné se zimními.