Než si odpovíme na otázku, jak pneumatiky vybírat, je nutné určit, jaký rozměr pneu je vhodný na naše auto.

Nejjednodušším způsobem je podívat se na kola našeho vozu. Hledejte řadu znaků ve tvaru: 195/55R15 - to je Váš rozměr pneumatik.

 

Výběr pneumatik bývá často obtížný

Výběr pneumatik bývá často obtížný

Proč se vyplatí dbát na rozměry a indexy doporučované výrobcem?

Výrobci konkrétního automobilu předpokládají několik možných rozměrů pneumatik, jež můžeme montovat na naše auto. Spolu s rozměry výrobce určuje ještě rychlostní index a index nosnosti daných pneumatik. Takové rozměry a indexy nazýváme homologovanými. Používání homologovaných rozměrů a indexů je velmi důležité, protože nám garantuje maximální využití výkonů našeho auta. Používání jiných rozměrů může způsobit riziko nevhodného fungování systému posilovače volantu, např. ABS, ESP nebo ASR, a také riziko menšího využití potenciálu našeho auta, co se týče jeho přilnavosti a zrychlování.

 

Homologovaný rozměr a náhradní pneumatiky

Malé odchylky od rozměru homologovaného výrobcem jsou dovolené a je možno používat "náhradní pneumatiky". Náhradní pneumatika je rozměr pneu nebo kola, jehož celková výška nepřekračuje 2 % rozdílu ve srovnání s výškou rozměru homologovaných pneumatik.

Například: homologovaný rozměr je 185/65R15, když vezmeme širší pneumatiku 195/60R15, obdržíme náhradní pneumatiku, kde rozdíl výšky kola je 1,07 procenta, a tím pádem se vejde do mezí normy. Další příklad: homologovaný rozměr je 205/55R16 - náhradní rozměr může být 195/65R15 - celkový rozdíl výšky je 0,58 procent. Takové odchylky se pohybují v mezích normy a nezapříčiňují negativní důsledky v trakci auta.

Pamatujme, že používání náhradních rozměrů pneumatik může působit poruchy měřičů a zvětšenou spotřebu paliva (v případě pneumatik širších než je doporučeno).

Pokud nevíte, jaké náhradní rozměry můžete montovat, podívejte se na náhradní pneumatiky.

V případě jakýchkoliv pochybností můžete volat do našeho Call centra (225 850 210) a přenechat výběr našim odborníkům.

Jaké pneu? Vyberte si druh dezénu, který je pro Vás nejvhodnější.

Jaké pneu? Vyberte si druh dezénu, který je pro Vás nejvhodnější.

 

Je možno používat jiný index rychlosti a nosnosti než doporučovaný?

V případě indexů nosnosti a rychlostních indexů letních pneumstik se nesmí používat indexy nižší než jsou homologované. Používání pneumatik s rychlostním indexem nebo indexem nosnosti nižším, než je doporučovano, není dovoleno a je dokonce v rozporu se zákonem. Pneumatiky s nižšími indexy rychlosti nebo nosnosti snižují bezpečnost auta, zvětšují riziko předčasného opotřebení pneumatiky a její nekontrolovatelného chování během jízdy. Pamatujme také, že dojde-li k nehodě, má pojistitel právo odmítnout poskytnutí pojistného, nesplňují-li pneumatiky požadavky stanovené výrobcem.

Možné je ale používat pneumatiky s vyšším rychlostním indexem. Takové řešení způsobí zvýšení stability během přímé jízdy.

Pamatujme ale současně také na to, že změna rychlostního indexu na vyšší o několik stupňů (např. z T - 190 km/h na W - 270 km/h) může zvětšit valivý odpor, spotřebu paliva a zhoršit komfort cestování - pneumatika s mnohem větším rychlostním indexem, než je doporučováno, je tužší, těžší a hlučnější. Méně radikální změna (např. z T - 190 km/h na H - 210 km/h) nemá tak zjevné důsledky.

Pneumatiky s velmi vysokým rychlostním indexem (od V do Y) se doporučují na automobily s velmi silným motorem.

Zde se dozvíte se více detailů:

 

Kolik pneumatik vyměnit: dvě nebo čtyři?

Co dělat, když chceme vyměnit jen dvě pneumatiky místo čtyřech? Optimální řešení jsou čtyři stejné pneumatiky na autě (stejný model pneumatik). Zákon ovšem dovoluje možnost montování různých pneumatik na obou nápravách vozidla (na jedné nápravě pneumatiky musejí být vždy stejné), ale musíme při tom pamatovat, že takové řešení snižuje výkon našeho auta.

Dva různé modely pneumatik znamenají dvě různé brzdné dráhy, dva různé druhy zvládání aquaplaningu, dva různé způsoby přenosu síly auta na vozovku. Chování našeho vozidla bude osobitým zprůměrováním výkonů obou druhů pneumatik, přičemž přilnavost zadní nápravy je během jízdy méně předvídatelná. V potaz musíme vzít rovněž fakt, že rozhodneme-li se vyměnit jen dvě pneumatiky, nové pneumatiky vždy montujeme na zadní nápravu. Díku tomu je zmenšeno riziko podkluzování auta na mokré vozovce a usnadněna kontrola v náročných situacích, jakými jsou nouzové brzdění nebo ostrá zatáčka.

 

Pneumatiky se dělí na 3 třídy: ekonomickou, střední a vyšší.

Pneumatiky se dělí na 3 třídy: ekonomickou, střední a vyšší.

 

Pneumatiky jaké třídy vybrat?

Každý velký koncern - Michelin, Goodyear, Continental či Bridgestone - má ve své nabídce značky různých tříd, od nejlevnějších do nejdražších. Třídy pneumatik jsou funkcí kvality a ceny, což znamená, že kvalita odpovídá ceně.

 

Jaké pneumatiky vybrat? Drahé nebo levné?

Pamatujme, že v případě pneumatik existuje velmi silná korelace mezi cenou a kvalitou. Pneumatiky ekonomické třídy nikdy nebudou vykazovat výkony jako pneumatiky vyšší třídy. Pneumatiky vyšší třídy představují nejvyšší úroveň technologie, jenže malý kilometrový výkon a klidná jízda neukážou jejích plný potenciál.

 

Pneumatiky ekonomické třídy

Nejlevnější značky jako Barum, Dębica, Sava nebo Dayton se vyrábí při využití starých, osvědčených technologií, dříve používaných ve výrobě pneumatik vyšší třídy. Týká se to zároveň vzorů dezénu a využité směsi.

U pneumatik ekonomické třídy se hlavní důraz klade na funkčnost, která vyplývá z osvědčených řešení, a proto jen těžko můžeme mluvit o inovačních běhounech. Pneumatiky ekonomické třídy jsou nejlepší pro jízdu ve městě, v klidných podmínkách, na autech nižší až střední třídy. Ekonomická třída je určena pro řidiče, kteří hledají levnější pneu. Pneumatiky této třídy jsou nejlepší pro klidnou jízdu s malým měsíčním kilometrovým výkonem.

Pokud nenajedete měsíčně hodně kilometrů, jezdíte hlavně ve městě a preferujete klidnou jízdu, pneumatiky ekonomické třídy jsou právě pro Vás.

Populární modely pneumatik třídy ekonomické jsou:

 

Letní ekonomická pneumatika - Barum Bravuris 2.

Letní ekonomická pneumatika - Barum Bravuris 2.

 

Pneumatiky střední třídy

Střední třída je určena pro řidiče, kteří od pneumatik očekávají více než průměrný uživatel. Pneumatiky střední třídy představují nejlepší poměr mezi kvalitou a cenou. Do střední třídy patří značky jako: Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone či Uniroyal.

Pneumatiky této třídy jsou určeny na všechny druhy aut, od malolitrážních, přes střední třídu aut, po automobily nejvyšší kvality. Osvědčují se v každodenní exploataci zároveň ve městě i mimo město.

Střední třída je důležitý segment pneumatik pro výrobce kvůli její velké popularitě mezi zákazníky. Velká pečlivost výrobců ve vývoji značek tohoto segmentu způsobuje, že je dostupná velmi dobrá kvalita za poměrně nevelké peníze.

Hledáte-li pneumatiky pro každodenní využití a zaručenou kvalitu za rozumnou cenu, pneumatiky střední třídy jsou právě pro Vás.

Populární modely střední třídy:

 

Letní pneumatika střední třídy - Uniroyal RainExpert.

Letní pneumatika střední třídy - Uniroyal RainExpert.

 

Pneumatiky vyšší třídy

Pneumatiky vyšší třídy (třídy premium) jsou určeny náročným řidičům. Jsou navrženy tak, aby byly spolehlivé za každé situace, do jaké se může řidič s letními podmínkami dostat. Jsou určeny zároveň pro dlouhé cesty mimo město i pro jízdu ve městě. Poskytují maximální úroveň bezpečnosti v extrémních situacích, jako např. při nouzovém brzdění.

Pneumatiky vyšší třídy tvoří ten nejdůležitější segment výrobců pneumatik. Produkce je spojena s mohutnými finančními náklady na výzkum, vývoj a inovace. Pneumatiky třídy premium obsahují nejmodernější gumové směsi a nejnovější typy běhounů. Vyšší třída je vizitkou každého výrobce, a proto dostáváme při nákupu takové pneumatiky nejvyšší možnou kvalitu, jakou je výrobce schopný nabídnout.

Pneumatiky této třídy jsou určeny současně pro auta střední třídy, sedany, sportovní auta a rovněž pro automobily s velkýmy výkony motoru. Pneumatiky vyšší třídy jsou např. Bridgestone, Pirelli, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin a další.

Pokud jezdíte opravdu hodně, máte rádi agresivnější jízdu a přitom od pneumatik očekáváte, že budou garantovat bezpečnou jízdu za veškerých podmínek, potom jsou pneumatiky vyšší třídy určeny právě Vám.

Populární modely pneumatik vyšší třídy jsou:

 

Continental ContiSportContact Vmax

Continental ContiSportContact Vmax

 

Jaký druh dezénu vybrat?

Na českém trhu se nachází nespočet modelů letních pneumatik. V samotné nabídce OPONEO.CZ je jich přes 500. Pokusíme se je trochu uspořádat podle typu dezénu – na trhu existují tři druhy dezénu: symetrické, asymetrické a směrové. Každý představuje různou úroveň technologického postupu, každý druh má svoje výhody, ale i nedostatky.

Symetrické pneumatiky

Symetrické letní pneumatiky se objevují v nabídkách výrobců poměrně častěji než v případě pneumatik zimních. Vyplývá to z toho, že pneumatika se symetrickým dezénem se neosvědčuje v zimních podmínkách.

Symetrický dezén je takový dezén,  jehož obě poloviny jsou stejné, a proto je možno je montovat libovolným způsobem. Základní výhoda pneumatik se symetrickým vzorem běhounu je jejích vysoký akustický komfort. Symetrický dezén, navíc obsahuje-li pneumatika i vhodnou gumovou směs, přispívá ke snížení valivého odporu, což snižuje také spotřebu paliva a pozitivně působí na životnost pneumatiky.

Symetrické pneumatiky mají v případě osobních aut nejčastěji rozměr 13-15 palců. Symetrické pneumatiky se dosti často objevují i v nabídce dodávkových pneumatik.

Symetrické dezény se nacházejí v ekonomické a střední třídě pneumatik - doporučují se na auta s malými nebo středními objemy motoru a relativně slabšími motory. Neosvědčují se na autech se silným motorem.

Hledáte-li pneumatiky pro klidnou, bezpečnou jízdu při všech podmínkách a máte-li automobil s malým nebo středním objemem motoru, symetrický dezén je ideální právě pro Vás.

Příkladní symetrické pneumatiky:

 

Symetrická pneumatika

Symetrická pneumatika

Asymetrické pneumatiky 

Asymetrické pneumatiky jsou v nabídkách výrobců velmi populární. První asymetrické dezény se objevily na trhu před 15 lety a rozšířily se před více méně 10 lety. Asymetrické pneumatiky jsou nyní nejrychleji rozvíjející se segment na trhu pneumatik. Jsou stále častěji montovány v rámci původního vybavení aut střední a vyšší třídy.

Vzor dezénu asymetrických pneu je odlišný na obou stranách běhounu. Vnitřní část dezénu (silněji řezána) je odpovědná za odvádění vody a vnější část je odpovědná za dobré řízení rovně i v zatáčkách. Takové řešení dovoluje větší stabilitu (díky lepšímu rozložení tlaku masy pneumatiky) než v případě jiných pneumatik a zvyšuje tím i životnost běhounu. Pneumatiky s asymetrickým dezénem jsou tiché a ekonomické.

V případě asymetrických pneumatik je nutné dát pozor na montáž (označení inside - pneumatiku montovat směrem k autu, outside - směrem ven).

Asymetrické dezény jsou nejčastěji aplikovány na pneumatiky střední a vyšší třídy - doporučují se na kompaktní a městská auta, ale také na sportovní vozy a sedany se silnými motory.

Hledáte-li tiché a komfortní pneumatiky, všestranné a šetrné pneumatiky, jež poskytují dobrou přilnavost v zatáčkách i v přímé jízdě, asymetrické pneumatiky určeny jsou pro Vás.


Příkladní asymetrické pneumatiky jsou:

Příklad asymetrické pneumatiky

 

Směrové pneumatiky

Směrové letní pneumatiky jsou dostupné v nabídkách výrobců na všechny sezóny. Jedná se o velmi populární druh dezénu, jehož charakteristickou vlastností je výrobcem určený směr valení pneumatiky.

Směrové pneumatiky mají dezén ve tvaru písmena "V", běžně nazývaný "rybí kost". Největší výhodou směrových pneumatik je velmi dobré odvádění vody, dobrá reakce na zrychlování a brzdění auta. Kvůli svým dobrým parametrům jsou směrové pneumatiky často montovány na sportovní vozy se silnými motory.

Směrové dezény se nacházejí ve všech třídách pneumatik: v ekonomické, střední i vyšší třídě. Jsou doporučovány na automobily střední a vyšší třídy, a také na výše zmíněná sportovní auta.

Hledáte-li pneumatiky, které správně odvádějí vodu zpod kol, máte-li silné auto a hledáte garanci dobré přilnavosti při zrychlování a brzdění, potom jsou směrové pneumatiky určeny pro Vás.

Příklady směrových pneumatik:

 

Příklad směrové pneumatiky

Příklad směrové pneumatiky