Lepší pneumatiky zpředu nebo zezadu? Testy Michelin, ADAC a OAMTC

  • Autor: OPONEO.CZ

Na kterou stranu namontovat lepší pneumatiky? Na zadní osu nebo raději na přední? Jaké rozložení pneumatik zajistí větší bezpečnost? Přečtěte si článek a zjistěte více.

Jedna kontrolní prohlídka pneumatik před změnou z letních na zimní (nebo naopak) umožňuje odhalit jeden významný detail – do jaké míry jsou pneumatiky opotřebené. V první řadě se obvykle opotřebují pneumatiky na té ose vozidla, na jejíž straně se nachází náhon. Proč se opotřebovávají takovým způsobem? Na jakou osu potom nasadit lepší pneumatiky?

Lepší pneumatiky zpředu nebo zezadu – to je otázka, jakou si pokládají řidiči už mnoho let. Pokusíme se na tuto otázku odpovědět co možná nejpřesněji.

Jako řidiči však nejsme jediní, koho tento problém trápí. Podobnými úvahami se zabývají rovněž výrobci vozidel a pneumatik stejně tak, jako odborníci sdružení v různých automobilových klubech. Z výsledků těchto odborníků vytáhneme to nejdůležitější, co je spojené s každodenní praxí.

Pneumatiky na zadni napravu

Co udělat, když zjistíme, že se dezén nebezpečně zužuje?
Montovat dopředu nebo dozadu?

 

Lepší pneumatiky dopředu nebo dozadu? Test Michelin

Michelin se rozhodl vzít řešení problematiky do vlastních rukou a zjistit, jak se pneumatiky chovají v nejrůznějších podmínkách z hlediska namontovaných horších nebo lepších pneumatik na obou osách. Při testu byly použity vozy s předním náhonem, zadním náhonem a s náhonem na všechna čtyři kola.

Shodně s výsledky v tabulce musí řidič, zohledňující náhon svého vozidla i vlastní schopnosti, objektivně posoudit, jaká kola vyžadují pneumatiky s lepším dezénem. Společnost Michelin potvrzuje dávno získané a v mnoha příručkách popsané zjištění, že nasazování lepších pneumatik na přední kola nemusí být pravidlem.

Vozy s předním náhonem
Lepší pneumatiky vepředu Lepší pneumatiky zezadu
Výhody montování lepších pneumatik vepředu Nevýhody montování lepších pneumatik vepředu Výhody montování lepších pneumatik zezadu Nevýhody montování lepších pneumatik zezadu
  • Optimální přilnavost během rozjíždění na zasněženém a mokrém povrchu
  • Krátká brzdná dráha na zasněžené a mokré vozovce
  • Dobrá přilnavost na suchém i mokrém povrchu
  • Velká odolnost vůči aquaplaningu během přímé jízdy
  • Horší brzdění v zatáčce na mokrém povrchu
  • Nízká odolnost vůči aquaplaningu v zatáčkách a obloucích
  • Větší „vyhazování“ vozidla na mokrém povrchu
  • Horší kvalita brzdění v ostrých zatáčkách
  • Vysoká odolnost vůči aquaplaningu při rychlém zatáčeníi jízdě v oblouku
  • Menší „vyhazování“ automobilu v zatáčce na mokrých silnicích
  • Krátká brzdná dráha na mokrém povrchu v zatáčkách
  • Malá přilnavost na suché a mokré silnici
  • Horší kvalita brzdění na vozovce pokryté sněhem a na mokré vozovce
  • Horší přilnavost během rozjíždění se na suchém a mokrém povrchu
  • Snížený komfort při projíždění zatáčkami
  • Horší akcelerace v zatáčkách
  • Nižší odolnost vůči aquaplaningu během jízdy přímo
  • Silnější „vyhazování“ vozidla na suchém povrchu
Vozy se zadním náhonem
Lepší pneumatiky vepředu Lepší pneumatiky zezadu
Výhody montování lepších pneumatik vepředu Nevýhody montování lepších pneumatik vepředu Výhody montování lepších pneumatik zezadu Nevýhody montování lepších pneumatik zezadu
  • Krátká brzdná dráha na zasněženém a mokrém povrchu
  • Bezpečná a komfortní jízda v dlouhých zatáčkách na suchém povrchu
  • Redukce „vyhazování“ vozu v zatáčkách na suché silnici
  • Horší přilnavost během rozjíždění na silnici pokryté ledem a sněhem
  • Delší brzdná dráha v zatáčce na mokrém a suchém povrchu
  • Nižší odolnost vůči aquaplaningu během jízdy přímo, do oblouku i do zatáčky
  • „házení“ vozem v zatáčkách na mokrém povrchu
  • Dobrá akcelerace v zatáčkách na zasněženém povrchu
  • Krátká brzdná dráha v zatáčkách na mokrém i suchém povrchu
  • Odolnost vůči jevům aquaplaningu během jízdy přímo a při zatáčení
  • Menší „házení“ vozem v zatáčkách na mokrém povrchu
  • Nižší stabilita během brzdění na cestě pokryté ledem a sněhem
  • Horší přilnavost během dlouhého projíždění zatáčkami na suchém povrchu
  • „vyhazování“ automobilu během jízdy na suchém povrchu
Vozy s náhonem na všechna čtyři kola
Lepší pneumatiky vepředu Lepší pneumatiky zezadu
Výhody montování lepších pneumatik vepředu Nevýhody montování lepších pneumatik vepředu Výhody montování lepších pneumatik zezadu Nevýhody montování lepších pneumatik zezadu
  • Krátká brzdná dráha na zasněženém a mokrém povrchu
  • Bezpečná a komfortní ovladatelnost v dlouhých zatáčkách na suché silnici
  • Menší „házení“ vozem v zatáčkách na suchém povrchu
  • Horší přilnavost během rozjíždění na zledovatělé a zasněžené silnici
  • Horší brzdění v zatáčkách na suchém povrchu
  • Nízká odolnost vůči aquaplaningu při projíždění oblouku, v zatáčkách i v přímé jízdě
  • „házení“ vozem v zatáčkách na mokrém povrchu
  • Dobré zrychlení v zatáčkách na silnici pokryté sněhem
  • Krátká brzdná dráha v zatáčkách na mokrém i na suchém
  • Velká odolnost vůči aquaplaningu během přímé jízdy, v zatáčkách i obloucích
  • Menší „házení“ vozem v zatáčkách na mokrém povrchu
  • Menší stabilita při brzdění na silnici pokryté ledem a sněhem
  • Horší přilnavost během jízdy v dlouhých zatáčkách na suchém povrchu
  • „házení“ vozem na suchém povrchu

 

Lepší pneumatiky dopředu nebo dozadu? Hodnocení ADAC

Německý ADAC se rovněž pokusil zjistit, na jaká kola se osvědčí namontovat pneumatiky s lepším dezénem – pokud nemá řidič možnost vyměnit všechny pneumatiky najednou.

Podle ADAC odpovídají za udržení vozidla v přímé jízdě nebo v jízdě zatáčkou především kola zadní nápravy. Pneumatiky s širším dezénem namontované na zadní ose zajišťují udržení precizního směru jízdy a předcházení přetáčení se. Pokud však bude profil předních pneumatik silně opotřebovaný, může se objevit nedotáčivost.

ADAC navrhuje, aby v případě disponování pouze dvěma pneumatikami s lepším dezénem byly tyto namontovány na zadní kola nezávisle na umístění náhonu ve vozidle.

Pneumatiky na predni napravu

Výběr osy pro namontování lepších pneumatik má vliv
například na ohrožení projevem aquaplaningu.

 

ÖAMTC – největší chybou jsou dvě nové a dvě staré pneumatiky

Výsledky výzkumů rakouského ÖAMTC (Österreichische Automobil Motorrad und Touring Club) přináší následující zjištění:

  • Horší pneumatiky vzadu se spojují s rizikem podkluzování a, co je závažnější, s bočními nárazy. To se týká též automobilů s předním náhonem.
  • Horší pneumatiky namontované vpředu značně prodlužují brzdnou dráhu.
  • Montování silně se odlišujících pneumatik z hlediska opotřebení způsobuje, že se zvyšuje riziko nehody.
  • Lepší pneumatiky montované vepředu zajišťují kratší brzdnou dráhu a větší ochranu před aquaplaningem.
  • Lepší pneumatiky montované vzadu zvětšují stabilitu při náhlé změny směru jízdy a plynulost jízdy v zatáčkách, zvláště pak na mokrém povrchu.

Jestliže disponujeme pneumatikami s nevelkými rozdíly v hloubce dezénu (na úrovni 1 mm), nejsou takové rozdíly v komfortu jízdy postřehnutelné. ESP velmi dobře zvládá změnu směru jízdy.

ÖAMTC doporučuje zakoupit úplně novou sadu pneumatik v okamžiku, kdy dojde k opotřebení původního vybavení. Nákup pouze jednoho páru pneumatik není doporučován, pokud k takové situaci dojde, doporučují specialisté z Rakouska namontovat lepší pneumatiky na zadní osu vozidla.

 

Shrnutí testů

Jak si bystrý čtenář jistě všiml, nelze jednoznačně říci, na jakou pozici obout novější a lepší pneumatiky. Každý z nás musí sám zhodnotit vlastní styl jízdy spolu s možnostmi a vybavením vlastního vozu a s rizikem, jaké se váže s menší přilnavostí jedné z os.

Plná sada čtyřech nových pneumatik nám poskytne záruku bezpečného cestování a současně nás zbaví starého dilematu, kam nasadit lepší pneumatiky.

 

Libí se Vám článek?
Dejte nám plus

Děkujeme
Přidat komentář
(Pozor: Komentáře na fóru jsou moderované!)