Letní a celoroční pneumatiky - jaké vybrat?

  • Autor: OPONEO.CZ

Vyplatí se vůbec kupovat letní pneumatiky? Nebo je lepší koupit pouze celoroční? V následujícícm článku se pokusíme odpovědět na tyto zásadní otázky při volbě sezónních pneumatik.

Letní pneumatiky versus pneumatiky celoroční

Letní pneumatiky jsou určeny podmínkám letních měsíců zahrnujících počasí od jara do podzimu. To znamená, že podmínky používání letních pneumatik ohraničuje především teplota: pokud klesá teplota pod než 7 °C, ztrácí letní pneumatiky svoje trakční vlastnosti.

Celoroční pneumatiky, nazývané též univerzálními nebo vícesezonními, v sobě spojují vlastnosti pneumatik letních i zimních. Sloučení vlastností letní i zimní pneumatiky v jedné je velkou výzvou. Každá pneumatika tvoří kompromis výkonů, který by měl uspokojit konkrétní očekávání uživatelů. Na druhou stranu ale platí, že čím se jedná o širší oblast podmínek, ve kterých lze produkt použít, tím je to úkol obtížnější a těž s sebou přináší jistá rizika.

Na levé straně je zobrazena pneumatika letní, na pravé straně celoroční

 

Jaký je rozdíl mezi letní a celoroční pneumatikou?

Letní a zimní pneumatiky se od sebe liší strukturou dezénu, směsí gumy a obrysem pneumatiky (tvarem).

Dezén celoroční pneumatiky obsahuje více lamel než dezén pneumatiky letní. Funkce větší četnosti lamel tkví v zajištění lepšího chování pneumatiky na sněhu. Ale v letních podmínkách způsobuje nadměrné množství snížení tvrdosti pneumatiky. Snížená tvrdost v létě negativně ovlivňuje přilnavost: zhoršuje je brzdění i trakce zvláště na suchém povrchu, ale rovněž na mokrém povrchu.

V případě pneumatik letních i celoročních je dostupná nabídka symetrického, asymetrického i směrového dezénu. Detailnější popis těchto třech typů dezénu a jejich vlastností naleznete v článku Jaké pneumatiky? Průvodce výběrem letních pneumatik.

V řezbě celoročních směrových pneumatik jsou zvláště rozdělené funkce jednotlivých šástí běhounu. Ramena jsou obvykle vybavena menším počtem lamelek – reprezentují letní funkce, oproti tomu čelo, neboli centrální část běhounu, je na lamely mnohem bohatší – to zastupuje zimní funkce.

Pro řezbu celoročních asymetrických pneumatik jsou charakteristické zabudované elementy odpovědné za letní i zimní vlastnosti. Máme potom obvykle co do činění se stranami běhounu rozdělenými na letní a zimní. Nejčastěji letní znaky obsahuje strana „outside“, to znamená strana, která má být umístěna navenek.

Celoroční pneumatika s výrazným rozdělením na část zimní (vnitřní) a na část letní (vnější)

Gumové směsi využívané v celoročních pneumatikách jsou zpracované takovým způsobem, aby zajistily výkony na akceptovatelné úrovni stejně tak za vysokých teplot, jako za teplot velmi nízkých. Směs užitá v letních pneumatikách nedělá v této oblasti kompromisy – má zajistit výkony pouze v teplotách od 7 °C výše. Proto nejsou celoroční pneumatiky ve stavu dosahovat stejně dobrých výkonů se vzrůstající teplotou prostředí, jaké jsou zaručeny letními pneumatikami.

Tvar pneumatiky je jinými slovy obrys okolo běhounu. Tvar je viditelný, pokud koukáme na běhoun zpředu. Obrys pneumatiky se vyznačuje plochou styku s povrchem, proto má jeho velikost velký význam pro přilnavost pneumatiky.

Obrys letní pneumatiky je okrouhlý, což zajišťuje snížení valivého odporu a velkou přilnavost v letních podmínkách. Obrys celoroční pneumatiky je masivní a připomíná kvadrátový obrys charakteristický pro zimní pneumatiky. Masivní ramena zajišťují dobrou přilnavost v zimních podmínkách, ale při jízdě v létě způsobují rychlejší opotřebování dezénu a zvýšení spotřeby paliva.

 

Jak se letní a celoroční pneumatiky označují?

Letní pneumatiky nemají žádné typické označení spojené se sezónou, na jakou jsou určeny.

Celoroční pneumatiky jsou označovány symbolem M+S (mud and snow, čili bláto a sníh). Toto označení je využívané na celoročních pneumatikách produkovaných na americkém trhu. V evropských podmínkách mají celoroční pneumatiky fakticky blíže k zimním pneumatikám a je na nich obvykle vyobrazený piktogram třech štítů s vločkou. Vedlo takového symbolu se často obejvuje nápis ALL SEASON. Někdy využívají jednotliví výrobci různých individuálních a dodatečných grafických symbolů, ze kterých je zřejmě, že je pneumatika určena na průběh celého roku a do všech proměn počasí.

Přečtěte si také: Datum výroby pneumatiky a jiná označení pneumatik.

 

Označení obejvující se na celoročních pneumatikách

 

Letní a celoroční pneumatiky v testech

Celoroční pneumatiky jsou často v tabulkách porovnávány se zimními pneumatikami, zřídka s letními. Z testů zatím vykonaných (například ADAC nebo AutoBild) plyne, že celoroční pneumatiky nevykazují tak dobrých výkonů jako dobré sezónní pneumatiky, současně ale dobré celoroční pneumatiky ukazují lepší výsledky než nejlevnější sezónní pneumatiky (například levné čínské pneumatiky).

Potom není ku podivu, že celoroční pneumatiky vykazují horší výsledky než dobré letní pneumatiky. Dokazují to jak testy prověděné na suchých površích, tak testy v kategorii brzdění a řízení (například v testě AutoBild v rozměru 205/55R16 z roku 2009). letní pneumatiky vyhrávají díky jejich použité gumové směsi a řezbě dezénu.

Povede se, že některé modely celoročních pneumatik mají dobré výsledky v testech na mokrých površích, zvláště co se týká zvládání aquaplaningu, jako například Vredestein Quatrac 3 nebo Dunlop SP 4 All Seasons. Ačkoliv tyto pneumatiky v tetstech dopadly hůře dobré letní pneumatiky, mohou převyšovat mnoho produktů z nižší poloviny pneumatik (hlavně ty nejlevnější, čínské značky).

 

Výhody celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky by měly být schopné zajistit akceptovatelnou úroveň výkonů během celého roku, hlavně při umírněných podmínkých užívání. S použitím celoročních pneumatik je řidič vždy připraven na náhlý příchod zimy nebo na její návrat v období jara. Proto je hlavní výhodou celoročních pneumatik právě univerzálnost.

Celoroční pneumatiky nevyžadují sezónní návštěvy pneuservisu za cílem výměny pneumatik. Díky tomu je ušetřen čas i peníze, neměli bychom přitom ale zapomínat na pravidelné vyvažování kol.

Sada dobrých celoročních pneumatik renomovaného výrobce může být lepším řešením než dvě sady nejlevnějších sezonních pneumatik. Takové řešení má smysl, pokud roční kilometráž není příliš vysoká (menší než 5000 – 6000 km/rok) a pokud se jezdí hlavně ve městě.

Proč? Pokud najedeme malé množství kilometrů umírněným stylem hlavně po městě, nejsme schopni ojet sezónní pneumatiky až do ztráty jejich vlastností. Takové pneumatiky nám spíše zestárnou, než se opotřebí. Navíc bychom měli vzít v úvahu, že podmínky, do jakých se ve městě dostaneme, jsou jenom zřídka extrémního charakteru. Určitě je lepší po čtyřech až pěti letech a po přejetí 40 000 km, řekněme, vyměnit sadu pneumatik celoročních, než více než deset let používat dvě sady pneumatik letních i zimních.

Dezén letní pneumatiky

 

Výhody letních pneumatik

Největším plusem letních pneumatik jsou v porovnání s oneumatikami celoročními jejich výkony. To je silný argument, který by neměl být zlehčován. Pneumatiky jsou takovým elementem vybavení automobilu, který ovlivňuje bezpečnost nejvíce. Každá pneumatika je kompromisem, ale kompromis v případě pneumatik celoročních má širší rozměr: jde o výkony nezbytné stejně tak v létě, jako v zimě.

Jakmile porovnáváme nejlepší letní a nejlepší celoroční pneumatiky na suchém i mokrém povrchu, stávají se letní pneumatiky absolutně bezkonkurenční. Lépe brzdí, drží lépe směr i trakci, poskytují vyšší úroveň pohodlí a menší úroveň hluku, rovněž snižují spotřebu paliva. Letní pneumatiky jsou více trvalé než celoroční pneumatiky. Trvalost pneumatik je aspektem užívání, který nabývá na významu při velké kilometráži. Navíc jsou celoroční pneumatiky mnohem dražší než letní podobné třídy toho samého výrobce.

Je potřeba si rovněž pamatovat, že vlastnictví vozidla střední nebo vyšší třídy je spojeno s povinností vlastnictví letních pneumatik. Pouze letní pneumatiky jsou schopny zvládat požadavky silnějších motorů a požadavky moderních vozidel.

 

Jaké pneumatiky vybrat: letní nebo celoroční?

Letní pneumatiky vyberte, pokud:

  • Najedete více než 5000 – 6000 km ročně
  • Jezdíte často mimo město
  • Potřebujete maximální pocit bezpečí
  • Oceňujete komfort a tichou práci pneumatik
  • Chcete, aby pneumatiky minimalizovaly spotřebu paliva
  • Hledáte trvalých pneumatik
  • Jezdíte dynamicky

POZOR!

Hledáte letní pneumatiky o dokonalé kvalitě a zaroveň za atraktivní cenu? Shlédněte nabídku značky Zeetex. Jedná se o jednu z nejlepších značek pneumatik ekonomické třídy, která se dynamicky rozvíjí a aspiruje na zařazení do třídy premium. Pneumatiky této značky jsou bezpečné, komfortní, ekologické a levné.

Celoroční pneumatiky vyberte, pokud:

  • Jezdíte po celý rok na pneumatikách letních nebo zimních
  • Jezdíte málo, do 5000 – 6000 km ročně
  • Jezdíte hlavně ve městě
  • Volíte klidnou jízdu

 

Libí se Vám článek?
Dejte nám plus

Děkujeme
Přidat komentář
(Pozor: Komentáře na fóru jsou moderované!)