V rychlostním rozsahu od 50 do 120 km/h jsou pneumatiky hlavním zdrojem hluku vydávaného jedoucím automobilem. Hluk pneumatik může být obtížný nejen pro řidiče vozidla, ale také pro okolí. Je nepříjemný především pro osoby, které bydlí poblíž silnic. 

Desítky projíždějících automobilů způsobují, že vnější hluk vydávaný jednotlivými auty se kumuluje, a tyto osoby tak neustále žijí v hlasitém prostředí. Dopravní hluk již narostl do úrovně, kdy představuje velký problém v oblasti životního prostředí.

Tento hluk lze snížit používáním moderních povrchů vozovek umožňujících snížení této úrovně až o 7-10 dB(A). Tyto vozovky jsou ale bohužel 2,5krát dražší než obyčejné. Nejčastěji je hluk snižován skrze omezení rychlosti na rychlostních silnicích a dálnicích, které probíhají poblíž obydlených míst.

Také uživatel automobilu může mít vliv na snížení hlučnosti silničního provozu. Může to provést dvěma způsoby:

  • tím, že bude dbát na funkčnost výfukového systému,
  • tím, že použije tiché pneumatiky (automobil jedoucí na tišších pneumatikách generuje až třikrát méně hluku než stejné auto na obyčejných pneumatikách).

Z následujícího textu se dozvíte více o faktorech způsobujících hlučnost pneumatik.

Každá pneumatika generuje během jízdy určitou úroveň hluku.

Každá pneumatika generuje během jízdy určitou úroveň hluku.

 

Jaké jsou hlavní příčiny vydávání hluku u pohybující se pneumatiky?

  • vibrace bloků dezénu při styku s vozovkou (čím komplikovanější je vzorek běhounu – čím větší
  • počet drážek a lamel – tím větší je hluk vydávaný pneumatikou),
  • vzduch obtékající pneumatiku,
  • příliš nízký tlak v pneumatice.

 

Jaký je vliv vzduchu na generovaný hluk?

  • odsávání vzduchu z před točící se pneumatiky,
  • nasávání vzduchu za pneumatikou,
  • víření průtoku vzduchu mezi kolem a podběhem kola.

 

Odkud se bere pískot při prudkém brzdění?

Za to je zodpovědný jev „stick-slip” – bloky běhounu, které silně drhnou o vozovku, vyvolávají vibrace, které jsou ve vyšších frekvencích slyšitelné coby hlasitý pískot. Silnější tření se objevuje v okamžiku, kdy se pneumatika nachází na hranici přilnavosti, např. během prudkého rozjezdu, prudkého brzdění nebo rychlého zdolávání zatáček.

 

Které vlastnosti způsobují, že bude pneumatika tišší?

  • směrový běhoun bez uzavřených prostor,
  • bloky běhounu různorodého tvaru uložené asymetricky a nepravidelně,
  • příčné drážky vytvarované tak, aby se jejich vstupy a výstupy nepřekrývaly se styčným povrchem běhounu,
  • vysoká měkkost gumové směsi.

 

Jsou zimní pneumatiky hlasitější než letní?

Moderní zimní pneumatiky jsou statisticky pouze minimálně hlasitější než jejich letní obdoba i přes to, že je povrch jejich běhounu vybaven větším počtem nářezů.

 

Které pneumatiky jsou hlasitější?

  • široké pneumatiky,
  • pneumatiky s vyztuženou kostrou (proto se také nevyplatí zbytečně kupovat pneumatiky s vyšším indexem nosnosti, než jaký je dedikován pro Váš automobil).