Letní pneumatiky jsou určeny pro použití v období od jara do podzimu. Složení směsi letních pneumatik je navrženo pro teploty nad 7 stupňů Celsia. Pod touto hranicí letní pneumatiky tvrdnou a ztrácejí své trakční vlastnosti. Pneumatiky letního typu mohou mít směrový, asymetrický nebo symetrický dezén běhounu.
Letní pneumatiky mají ve svém dezénu méně vroubků a lamel, aby zlepšily přilnavost k suchému povrchu, který se nejčastěji vyskytuje právě v létě. Dezény běhounů letních pneumatik se kromě dobré přilnavosti na suché cestě charakterizují také dobrým odváděním vody a odolností vůči jevu
aquaplaningu. Pneumatiky tohoto typu jsou doporučovány pro řidiče, kteří jezdí více než 5-6 tisíc kilometrů ročně, velmi často mimo město nebo ve smíšeném režimu (město – cesta). Jsou také vhodnou volbou pro řidiče, kteří jezdí agresivně a dynamicky, protože tyto pneumatiky zajišťují nejlepší úroveň bezpečnosti během jízdy vysokou rychlostí. Letní pneumatiky se také charakterizují nejtišší prací ze všech druhů pneumatik, jsou tedy nejkomfortnější.
Kontura (obrys kolem běhounu) letní pneumatiky je kulatá. Díky tomu pneumatika zajišťuje nízký valivý odpor a vysokou přilnavost. Nízké valivé odpory se projevují snížením spotřeby pohonných hmot a omezením emise oxidu uhličitého do ovzduší. Vzhledem k výše uvedeným vlastnostem se můžeme setkat s mnoha letními pneumatikami, které jsou označovány jako ekologické výrobky vybavené technologicky pokročilou konstrukcí, která zajišťuje nízkou spotřebu pohonných hmot a tichou práci. Letní pneumatiky se opotřebovávají pomaleji než celoroční a zimní pneumatiky, mezi jinými z důvodu použití tvrdší gumové směsi pro výrobu tohoto typu obutí. Letní pneumatiky zajišťují velmi dobrou trakci na suché i mokré vozovce. Výrobci používají řešení, která garantují minimalizaci spotřeby pohonných hmot, akustický komfort a pocit bezpečí. Na letních pneumatikách nenajdeme typická označení spojená se sezonou.