Poznejte všechna označení automobilových pneumatik, jaká používají výrobci pneumatik. Zjistěte, jak číst rozměr pneumatiky a datum výroby, co to je index zatížení a rychlosti a jaké jsou vlastnosti pneumatik s označením M + S? Podívejte se, kde najdete informace o ochranném břehu ráfku. Rozptylujeme všechny pochybnosti související s označením pneumatik.

Správné čtení značek umožňuje nejlepší výběr pneumatik a jejich následný bezproblémový provoz. V tomto článku Vám jasně vysvětlíme význam tajemných symbolů, které můžete najít na pneumatikách.

Co hledáte?

Označení na pneumatikách - video

Nejběžnější označení vyskytující se na pneumatikách:

Rozměr pneumatiky

Kde najdete rozměr pneumatiky?

Rozměr se nachází na boku každé pneumatiky. Hledejte řetězec znaků typu 205/55 R16 91 V nebo 195/50 R15 82T. Informace o rozměru pneumatik (a často o možných alternativních rozměrech) můžete najít nejčastěji také:

  • na sloupku u dveří řidiče,
  • ve schránce,
  • na klapce palivové nádrže,
  • v příručce k vozidlu.

Co znamenají jednotlivé symboly?

195 - šířka pneumatiky vyjádřená v milimetrech.

50 - hodnota vyjádřená v procentech znamená poměr výšky boční stěny pneumatiky (místo, kde jsme našli informace o velikosti pneumatiky), k její šířce. V tomto případě hodnota „50“ znamená  50 procent ze 195 mm, neboli 97,5 mm.

R - radiální konstrukce, typ konstrukce pneumatiky.

15 - průměr sedla, který je také průměrem ráfku, uvedený v palcích.

82 T  - index zatížení s hodnotou 82 a index rychlosti třídy T (o významu indexů si můžete přečíst níže).

- označení pneumatik dodávkových.

Index rychlosti


Index rychlosti je označení, které uvádí maximální rychlost, s jakou se může pneumatika pohybovat. Najdete ji na boku pneumatiky, na konci označení rozměru.

POZOR! U zimních pneumatik můžete použít nižší index rychlosti, než jaký doporučuje výrobce. Příslušná ustanovení lze nalézt v nařízení Ministra dopravy ze dne 15.10.2007, který doplňuje silniční zákoník:

"U pneumatik označených jako sněhové (...) je přípustné nesplnění maximální rychlost vozidla za předpokladu, že jsou přizpůsobeny alespoň rychlosti rovné 160 km/h a vozidlo má výstražnou nálepku upozorňující na maximální rychlost těchto pneumatik tak, aby byla dobře viditelná a čitelná pro řidiče “.

Nejběžnější indexy rychlosti:

Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h

Index zatížení


Index nosnosti je dalším důležitým označením na pneumatice. Určuje maximální přípustné zatížení jedné pneumatiky při jízdě maximální rychlostí. Je absolutně zakázáno používat pneumatiky s nižším indexem nosnosti, než je doporučeno pro daný model automobilu.

Například pneumatika s indexem zatížení 91 může být podrobena maximálnímu zatížení 615 kg. Pokud tuto hodnotu vynásobíte počtem pneumatik v autě, získáte výsledek o něco vyšší, než je přípustná celková hmotnost Vašeho automobilu s plným zatížením.

Nejběžnější indexy zatížení:

IndexNosnosti
(kg)
IndexNosnosti
(kg)
IndexNosnosti
(kg)
IndexNosnosti
(kg)
IndexNosnosti
(kg)
8045087545946701018251081000
8146288560956901028501091030
8247589580967101038751101060
8248790600977301049001111090
8450091615987501059251121120
8551592630997751069501131150
86530936501008001079751141180


#

3PMSF - symbol potvrzující zimní vlastnosti pneumatiky, nachází se na zimních a celoročních pneumatikách.

Symbol 3PMSF na pneumaticeSymbol 3PMSF na pneumatice.

B

Označení BasePen - pneumatika má elektrostatické uzemnění (v drážce procházející středem běhounu se nachází směs křemíku, která rozptyluje elektrické náboje).

Označení BLT - (Raised Black Letters) černá a vypouklá písmena.

Označení BSW - (Black Sidewall) písmena nápisů na pneumatice jsou černá.

C

Označení COLD - informace o tom, že je nutné měření tlaku provádět na studené pneumatice.

Datum výroby pneumatiky naleznete na konci čísla DOT.

D

Označení DOT - (Department of Transportion) vlastnosti pneumatik odpovídají všem bezpečnostním normám Ministerstva dopravy USA. Vedle tohoto označení je dvanáctimístný identifikační kód pneumatiky nebo sériové číslo. Na konci čísla DOT se nachází datum výroby pneumatiky.

Datum výroby pneumatiky - nachází se na konci čísla DOT. Fotografie znázorňuje pneumatiku značky Matador vyrobenou ve 42. týdnu roku 2008. Informace o věku pneumatiky najdete také na boku. Vyhledejte identifikační číslo pneumatiky začínající písmeny DOT. Jde o řetězec 7 až 12 znaků, který informuje o celé sérii pneumatik vyrobených v dané továrně. Poslední čtyři číslice tohoto kódu (obvykle umístěné na obvodu) obsahují informace o datu výroby pneumatiky. Například - 4208 - první dvě číslice představují týden výroby, další dvě jsou zkratkou roku, tj. pneumatika byla vyrobena v 42. týdnu roku 2008.

Označení DSST - pneumatika typu RunFlat od Dunlop.

E

Označení ECE, e, E - zkratka pro Economic Commision of Europe (Evropskou hospodářskou komisi) znamená evropskou homologaci.

Označení EMT - pneumatiky (Extended Mobility Tire), které Vám umožňují jízdu i po úplné ztrátě tlaku.

F

Označení FP - (Fringe Protector) nebo také RFP (Rim Fringe Protector) pneumatika s krytem ráfku. Dunlop používá symbol MFS.

Označení FR - pneumatika s hranou, která chrání ráfek před mechanickým poškozením. Nejčastěji se vyskytuje v pneumatikách s profilem 55 a nižším. Závisí to na konkrétním výrobci, jak rovněž na typu a rozměru pneumatik. Příklady velikostí, mezi nimiž jsou nejběžnější pneumatiky s hranou jsou: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (existují výjimky). Méně často v případě velikosti: 145/65R15, 235/70R16 (pro automobily typu SUV). Označení FR se nevyskytuje na boku pneumatiky.

I

Označení INSIDE - symbol používaný v asymetrických pneumatikách označuje, která strana pneumatiky by měla být namontována uvnitř, směrem k autu, směrem k náboji s ráfkem. Tato strana pneumatiky by neměla být viditelná z vnějšku vozidla.

J

Označení JLB - (Jointless Band) nekonečný pásek z nylonu.

L

Označení LI - Indikátor (Load Index) pro stanovení maximální nosnosti pneumatiky.

Označení LT - (Light Truck) označení, že pneumatika je určena pro vozidla s pohonem 4x4 a lehké nákladní automobily (používané v USA). Nachází se před rozměrem pneumatiky.

M

Oznaczenie MAX - maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.

Oznaczenie M+S - (ang. mud and snow) - to błoto i śnieg, wykorzystywane jako oznaczenia opon zimowych i całorocznych oraz oponach terenowych/SUV; często spotykane równeiż na oponach pochodzących spoza Europy; oznaczenie to stanowi jedynie deklarację producenta, nie jest to oficajlny symbol potwierdzający zimowe właściwości opony.

Označení M + S najdete nejen na zimních a celoročních pneumatikách.

Označení MFS - (Maximum Flange Shield) - chránič ráfku; některé zimní pneumatiky mají ochranný břeh ráfku, tzv. chránič ráfku. Hrana slouží k ochraně hrany ráfku před mechanickým poškozením, ke kterému může dojít např. při jízdě najetí na obrubník nebo při zavadění o předmět. V závislosti na výrobci pneumatik existují různé názvy hran. Nejběžnější mimo MFS jsou:

  • Označení RFP (Rim Fringe Protector) - chránič ráfku,
  • Označení FP (Fringe Protector) - chránič ráfku,
  • Označení FR (Felgen Ripen) - prsten chránící obruč.

O

Označení OWL - (Outlined White Lettering) písmena v bílé barvě.

Označení OUTSIDE - používané v asymetrických pneumatikách, informují o metodě montáže pneumatiky. Outside znamená, že strana pneumatiky s tímto označením by měla být viditelná na vnější straně vozu, když je kolo namontováno na ráfku.

P

Označení P - (Passenger) symbol umístěný před rozměrem pneumatiky. Znamená, že pneumatika je určena pro osobní vozidla (používaná v USA).

Označení PAX - pneumatika Michelin s nulovým tlakem, se stabilním prstenem uvnitř.

Označení PSP-Beta - pneumatika má konstrukci, která se vyznačuje záhyby uspořádanými tak, aby se snížila hladina hluku.

R

Označení R - (Radial) radiální pneumatika.

Označení RBL - (Recessed Black Lettering) zapuštěná písmena v černé barvě.

Označení RETREAD - protektorovaná pneumatika.

Označení RF- je zkratka z ang. Reinforced; znamená zesílenou pneumatiku se zvýšeným užitečným zatížením (nosností). Má podobný význam jako u pneumatik se symbolem XL. Další označení pro zesílené pneumatiky jsou např. EXL, RFD, REF, REINF.

Označení RFT - Run Flat Tires, pneumatika Run Flat, používané v Bridgestone, Firestone, Pirelli.

Označení RIM PROTECTOR - pneumatika má řešení, která chrání ráfek před poškozením.

Ochranná hrana ráfku zabraňuje poškození ráfku v důsledku nárazů nebo otěrů, např. o obrubník.

Označení ROF - symbol (Run On Flat) používaný společnostmi Goodyear a Dunlop k označení pneumatik, které Vám umožňují pokračovat v jízdě po poškození pneumatik při absenci tlaku vzduchu uvnitř.

Označení ROTATION - vždy se objevuje se šipkou, označuje směr otáčení pneumatiky, používané ve směrových pneumatikách.

Označení ROTATION informuje o správné montáži směrové pneumatiky.

Označení RSC - Zkratka  Run Flat System Component. Vyskytuje se na pneumatikách kompatibilních se systémem Run Flat používaným v automobilech značky BMW.

Označení RWL - (Raised White Lettering), vypouklá bílá písmena.

S

Označení SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) pneumatika, která Vám umožní pokračovat v jízdě, i když je pneumatika propíchnutá a uvnitř je nulový tlak.

Označení SI - (Speed Index) označení horní přípustné hranice rychlosti používání.

T

Označení TL - (Tubeless Tyre) bezdušová pneumatika.

Označení TT - (Tubed Type Tyre) pneumatika s duší.

Označení TWI - je zkratkou anglického Treadwear Indicator (indikátor opotřebování). Označení TWI se vyskytuje na šesti místech na obvodu pneumatiky (jako výstupky v drážkách běhounu) a označuje mez přípustného opotřebení vzorku běhounu. Jakmile se dezén opotřebuje do úrovně TWI, znamená to, že pneumatika dosáhla zákonné hloubky 1,6 mm. Měli byste pomyslet o výměně pneumatiky.

U

Označení ULW - pneumatika má konstrukci používající aramidových šňůr.

V

Označení VR nebo ZR - indexy rychlosti zamíchané do velikosti pneumatiky. Značky VR a ZR informují, že daná pneumatika může být použita s plným zatížením až do uvedených rychlostí:

  • VR - do 210 km / h,
  • ZR - do 240 km / h.

Například: 225/45 ZR17 91 W znamená, že pneumatika může být použita při plném zatížení až do 240 km/h, a maximální rychlost pro tuto pneumatiku je 270 km/h.

X

Označení XL - (Extra Load = RF) pneumatika se zesílenou konstrukcí a zvýšenou nosností.

Vyztužené pneumatiky mají speciální konstrukci, která umožňuje jejich použití s větším zatížením.

Z

Označení ZP - Zero Pressure, pneumatika typu run flat od Michelin.

Další informace týkající se označení

Etiketa na pneumatice

Od 1. listopadu 2012 musí být každá pneumatika vyrobená po 30. červnu 2012 označena etiketou tak, aby zobrazovala základní výkon pneumatiky. Nachází se na ní 3 parametry:

  • valivý odpor, ovlivňující spotřebu paliva a emise CO2,
  • přilnavost za mokra, která poskytuje přehled o celkové úrovni bezpečnosti poskytované pneumatikou,
  • úroveň vnějšího hluku, který ovlivňuje celkovou úroveň hluku z provozu.

Etikety poskytují obecný pohled na výkon dané pneumatiky, ale nemluví o mnoha důležitých parametrech, např. o klíčových výkonech zimních pneumatik. Při rozhodování o nákupu byste se neměli úplně řídit etiketou.

Etikety pneumatik se podobají etiketám známým z domácích spotřebičů / elektroniky.

Jak odlišit zimní pneumatiku od letní?

Zimní pneumatiky mají na boku pneumatiky označení M + S (ang. Mud + Snow, Bláto + Sníh) a symbol tří vrcholů s vločka uvnitř. Někdy se stává, že pneumatika nemá označení M + S, ale je na ní symbol se samotnou sněhovou vločkou - to také znamená, že je pneumatika určena pro zimní sezónu.

Něco obtížnější je odlišit zimní pneumatiku od celoročních. Pneumatiky tohoto typu, které se vyskytují v Evropě, mají obvykle označení M + S se sněhovou vločkou. Rozdíly jsou viditelné na běhounu. V případě celoroční pneumatiky má méně zářezů a drážek než typická zimní pneumatika, ale více než letní pneumatika. Některé modely mají asymetrický dezén běhounu, kde polovina je zodpovědná za letní vlastnosti (letní dezén s menším počtem lamel) a polovina je zodpovědná za zimní chování.

Názvy modelů celosezónních pneumatik často obsahují fráze naznačující dobrý výkon v průběhu celého roku, například „All Season“, „Quatrac“, „Quadraxer“, „4Seasons“, „All Weather“ atd. Někteří výrobci mají také vlastní individuální označení celoročních pneumatik - jsou to obvykle symboly, které Vám umožní snadno se domyslet, s jakým typem pneumatiky máme do činění.

Dejte si pozor na pneumatiky, které mají označení M + S bez sněhové vločky. Může se jednat o výrobky dovážené z USA, kde většina pneumatik má označení M + S, ale s celoročním nebo zimním výrobkem mají málo společného. V evropské realitě jsou celoroční pneumatiky podobné zimním pneumatikám, a proto nejčastěji mají symbol hory se sněhovou vločkou. Označení M + S se může objevit také na pneumatikách 4x4 / SUV bez ohledu na jejich sezónu.

Stručně řečeno, symbol hory se sněhovou vločkou znamená, že pneumatika bude dobře fungovat v typických zimních podmínkách.

Označení UTQG

Označení UTQG (Uniform Tire Quality Grading - Jednotná Klasifikace Kvality Pneumatik) se týká především pneumatik pro osobní automobily z amerického trhu, ale lze je nalézt také v Evropě (daný model může trefit na oba trhy). Oficiálně se nevztahují na náš kontinent, proto výrobci a prodejci neinformují o jejich důležitosti a hodnotách pro dané modely.

Označení tohoto typu lze nalézt na boční stěně pneumatiky ve formě nápisů se specifickými hodnotami:

TREADWEAR - odolnost běhounu vůči stírání,

TRACTION - přilnavost pneumatik na mokrých silnicích,

TEMPERATURE - odolnost pneumatiky proti přehřátí.

TREADWEAR

Abychom tento pojem dobře vysvětlili, měli bychom nejprve citovat definici srovnávací pneumatiky. Toto je standardizovaný model, jehož parametry odpovídají indexu TREADWEAR 100. Na pneumatikách nacházejících se v prodeji se mohou objevit hodnoty TERADWEAR, které jsou násobkem čísla 20 (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Jak jsou přidělovány? Zkouška se provádí za kontrolovaných podmínek na určené trase o délce 6 400 mil tzn. asi 10 300 kilometrů kolem letadlové základny Goodfellow, San Angelo, Texas. Kontrolované pneumatiky jsou namontovány na speciálně připraveném voze společně s pneumatikami s indexem 100 a následně se porovnává jejich opotřebení. Jeho úroveň se měří každých 800 mil (1287 km) a pneumatiky jsou odpovídajícím způsobem prokládány (otáčeny). Na základě výsledků měření získají pneumatiky indexy, např. 60, 100, 200 nebo 400.

Pokud pneumatika obdrží index 60, její teoretická životnost je 60% srovnávací pneumatiky (s indexem 100). V důsledku toho se pneumatika s indexem 60 opotřebuje téměř dvakrát rychleji než pneumatika s indexem 100. Pneumatika, která obdrží index 200, se zase opotřebuje dvakrát pomaleji než srovnávací pneumatika a 2 rychlejší než pneumatika s indexem 400. Model s indexem 400 bude 4krát odolnější než srovnávací produkt (s indexem 100).

TRACTION

Přilnavost v rámci značení UTQG je vyjádřena pomocí písmen. AA je nejvyšší hodnocení, za ním následují A a B, a nejnižší index je C. Pomocí tohoto označení je řidič informován o schopnosti pneumatiky zastavit auto na mokré vozovce.

Hodnota parametru TRACTION je stanovena na asfaltové nebo betonové dráze za přísných podmínek. Zkušební vůz zrychluje na 65 km/h a následně brzdí. Během testu je systém ABS vozidla vypnutý.

V Evropě je nejnižší přijatelná hodnota parametru TRACTION A. Pokud někdo dává přednost dynamickému a agresivnímu stylu jízdy, pak stojí za to hledat pneumatiky s indexem AA. Index B a C je přijatelný pouze v USA a Evropě, je lepší takové pneumatiky nekupovat. Je třeba také poznamenat, že označení TRACTION neinformuje o přilnavosti na suchých silnicích, v zatáčkách nebo odolnost vůči aquaplaningu.

TEMPERATURE

Posledním z označení UTQG je TEMPERATURE určující odolnost pneumatiky vůči přehřátí, tj. teplotu generovanou během jízdy. Při jízdě vysokou rychlostí se pneumatika silně zahřívá, což může zkrátit její životnost. Za účelem přiřazení indexu (možné jsou A, B a C přičemž A je nejlepší hodnota) se provádějí laboratorní testy. V rámci zkoušky je pneumatika testována. Odolnost proti přehřátí má velký vztah k indexu rychlosti. Proto pro značku A musí projít 30 minutovou zkouškou rychlostí 115 mil/h (185 km/h), aby získala značku B, musí projít 30 minutovou zkouškou rychlostí 100 mil/h (160 km/h) a pneumatika označená indexem C musí absolvovat test rychlostí 85 mil/h.

Označení TRACTION (přilnavost) a TEMPERATURE (odolnost proti přehřátí) v Evropě by měly mít alespoň hodnotu A. TREADWEAR (odolnost proti opotřebení) Vám pomůže vybrat pneumatiky s delší životností.

Pokud se chcete řídit těmito značkami, nezapomeňte, že rozdíl mezi pneumatikou s indexem 200 a 400 bude značný. Označení UTQG by však měly být považovány pouze za ilustrativní. V Evropě neexistuje povinnost používat je a hodnoty jsou stanoveny v severoamerických podmínkách.