Přiblížíme Vám nejdůležitější informace o asymetrických a směrových pneumatikách. Čím se vyznačují a proč jsou považovány za lepší než pneumatiky se symetrickou stavbou dezénu?

Pneumatiky se směrovou a asymetrickou stavbou dezénu patří mezi nejčastěji vybírané v současnosti. Ještě můžeme rozlišit dezén symetrický, který je však nejméně technologicky vyspělý, v důsledku čehož se s ním setkáváme stále řidčeji. S modely se symetricky stavěnými drážkami se setkáváme na menších automobilech (kompaktních a městských) a v nákladních a dodávkových vozech.

Pneumatiky vybavené směrovým tvarem dezénu jsou charakterizovány dokonalým odváděním vody a nečistot během jízdy na mokrém povrchu, následně i vysokou odolností vůči vzniku aquaplaningu. Nejlepší pneumatiky o směrové stavbě dezénu jsou bezkonkurenční právě na mokré silnici.

Asymetrická pneumatika je vybavena většími příčkami z vnější strany. Ty zajišťují dobrou přilnavost během projíždění zatáček a jízdy na suchém povrchu. Potom vnitřní část odpovídá za dobré řízení vozu na mokrém povrchu. Vzhledem k těmto vlastnostem jsou asymetrické pneumatiky často montovány v automobilech se silnějšími motory, které se pohybují ve vysokých rychlostech.

 


Conti

Charakteristickou vlastností asymetrických pneumatik je různé
 rozložení příček a drážek dezénu na vnitřní a vnější straně.

 

Výhody směrových a asymetrických pneumatik

V první řadě se každý konstruktér řídí jinými prioritami. Od nich se odvíjí cílové vlastnosti dané pneumatiky spojené s očekávanými přednostmi. Neexistuje pneumatika ideální. Není totiž možné vylepšit současně všechny výkony najednou. Nejčastěji uváděné výhody moderních pneumatik jsou následující:

  • Větší odolnost vůči aquaplaningu, která nevylučuje zhoršení jiných jízdních parametrů ani emisí hluku
  • Pokročilé výrobní technologie
  • Konstrukce se opírá o počítačové simulace
  • Asymetrické pneumatiky se díky optimalizovanému rozložení drážek dezénu pomaleji opotřebovávají
  • Je snížena úroveň hluku bez zhoršení odolnosti vůči aquaplaningu i kvality řízení vozu
  • Vylepšení jízdních vlastností bez nárůstu produkovaného hluku a bez zhoršení schopnosti odvádět vodu

 

Nedostatky směrových a asymetrických pneumatik

Nedostatky směrových a asymetrických pneumatik je potřeba hledat především v porovnání s pneumatikami vybavenými symetrickým dezénem. V bodech jde o následující slabé stránky:

  • Vyšší cena
  • V automobilech vybavených náhonem na všechna čtyři kola se komplikuje křížové překládání kol, které se doporučuje po každých 10 – 15 tisících kilometrů, to není možné bez přemontování pneumatik na discích
  • V případě nutnosti použití rezervního kola činí riziko fungování na špatnou stranu zhruba 50 % (jen v případě asymetrických pneumatik)
  • Menší odolnost vůči tak zvanému „zoubkování“ směrových pneumatik

Kromě toho je pro směrové pneumatiky příznačná o trochu hlučnější práce než u pneumatik s asymetrickým dezénem.

Uniroyal

Stavba dezénu směrových pneumatik
 připomíná svým tvarem písmeno „V“.

 

Pravidla montování asymetrických a směrových pneumatik

Jak rozeznat pneumatiku s asymetrickým dezénem?

  • Asymetrická pneumatika je charakteristická rozdílnými tvary na obou bocích běhounu – jiná je část vnitřní a jiná je část vnější
  • Asymetrické pneumatiky jsou označeny nápisy „OUTSIDE“ (na vnější straně) a „INSIDE“ (na vnitřní straně) – po správném namontování by měl být zvenku čitelný nápis „OUTSIDE“

Jak rozeznat pneumatiku se směrovým dezénem?

  • Pneumatiky se směrovým dezénem mají označení správného směru jejího otáčení (může to být šipka nebo šipka doplněná nápisem „ROTATION“, možné je i další označení určující směr otáčení pneumatiky)
  • Tvar dezénu směrové pneumatiky připomíná písmeno „V“

 

Co se může stát při jízdě na obráceně namontovaných asymetrických nebo směrových pneumatikách?

Na suchém povrchu nejsou změny v trakci a precizním řízení znatelné, ale vzrůstá úroveň hluku. Během jízdy na mokrém povrchu je už ale znatelné snížení hranice rychlosti, při které se začíná objevovat aquaplaning. V průběhu dynamičtější jízdy klesá přilnavost v zatáčkách bez jakéhokoliv varování.

Pamatujte na to, že se vyplatí kontrolovat výsledek práce vulkanizátora po každém demontování kol z vozidla. Nesprávné montování pneumatik asymetrických či směrových – na jinou osu, v jiném směru otáčení, na jinou stranu než předpokládal projektant pneumatiky – se stává nejčastějším pochybením.

Rotation

Na straně směrové pneumatiky
 nalezneme označení směru otáčení.

 

Historie asymetrických a směrových pneumatik

Pneumatiky se směrových dezénem se objevovaly od samých počátku historie motorizace. Už dávno byly zaznamenány pokusy o zlepšení trakce na blátivých nebo sypkých površích. Teprve v novodobých dějinách byly objeveny a potvrzeny další výhody takové stavby.

První sériově vyráběnou pneumatikou s asymetrickým dezénem se stala Michelin X-AS, která byla uvedena na trh roku 1964. Spojila pozitivní vlastnosti, které do té doby šlo jen stěží nalézt u jedné pneumatiky – vysokou odolnost vůči aquaplaningu a skvělou přesnost řízení. Vnitřní strana dezénu zajišťovala odpovídající tvrdost dezénu, odrážející se trakci při projíždění zatáčkami. Vnější strana měla na starost odvádění přítomné nežádoucí kapaliny. Model X-AS byla schopna bezpečného pohybu v rychlostech až do 210 km/h. Už tehdy byla samozřejmá dobrá stabilita v přímé jízdě i v projíždění zatáčkami, dále do té doby nepoznaná vylepšená přilnavost za každého počasí. Zajímavostí může být, že v reklamě na tuto pneumatiky byla porovnávána dokonalost lidské stopy, která je rovněž asymetrická, a maximální výkony modelu. Michelin X-AS byl oceněn producenty automobilů renomovaných značek, používal se jako originální vybavení v následujících vozech:

  • Bentley S3 i T
  • Alpine A-110
  • Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta
  • BMW 2002 Ti/Tii
  • Fiat 124 Coupe/Spider
  • Datsun Fairlady i 240 Z
  • Citroen DS 21 Pallas
  • Ford Capri i Lotus-Cortina
  • MGB
  • Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL)
  • Lotus Elan
  • Peugeot 404 Injection
  • Triumph TR4A-IRS
  • TR5 i TR6
  • Rolls-Royce Silver Shadow
  • Porsche 911/912

Pneumatika Michelin X-AS vydržela jako vzor ostatním pneumatikám na trhu až do druhé poloviny 70. let.

V druhé polovině 60. let přišla společnost Uniroyal se sérií pneumatik Master, jež se vyznačovaly rozdílným vzorem dezénu pro přední a zadní pneumatiky. Model byl poskytnut výrobcům populárních automobilů. Argumentem se tehdy stal fakt, že pneumatiky musí plnit různé funkce na přední i na zadní ose. Zatímco přední pneumatiky mají na starost zatáčení, odvádění vody i brzdění, zadní osa je zaměstnána především náhonem (tehdejší vozy měly ve většině klasicky náhon na zadní ose) a spoluprací na stabilitě a rovnováze vozidla. To je vlastně důvodem, proč byly zadní pneumatiky širší než přední. Pneumatiky zohledňující osy rynek nedobyly, protože jejich cena dvojnásobně převyšovala náklady spojené s konkurenčními pneumatikami.

Asymetricky dezen

Asymetrické pneumatiky se montují
 podle označení OUTSIDE – INSIDE.

 

Nejlepší asymetrické a směrové pneumatiky

Z letních asymetrických pneumatik doporučujeme tyto modely:

Nejlepší asymetrické pneumatiky na zimu:

Mezi směrovými pneumatikami stojí za pozornost zvláště:

Směrové pneumatiky doporučované na zimu:

Klikněte na název pneumatiky, abyste se o daném modelu dozvěděli více a poznali současně uživatelské hodnocení.