V době, kdy ceny paliva neustále rostou, stojí za to hledat jiné způsoby, jak ušetřit. Dali jsme si za úkol zjistit, jaké vlastnosti pneumatik mají vliv na spotřebu paliva. Ukazuje se, že každý element, ze kterého se pneumatika skládá, má určitý vliv na vyšší nebo nižší spalování paliva.

Už nějaký čas doplnili producenti svoje nabídky o tak zvané ekologické pneumatiky, které podle jejich slov snižují valivý odpor spojený i se sníženou spotřebou paliva. Jedná se o produkty, které samozřejmě umožňují ušetřit, avšak při splnění daných podmínek. Do těchto podmínek patří mimo jiné i klidná jízda.

Řidiči preferující dynamičtější a agresivnější styl jízdy jsou od nákupu ekologických pneumatik odrazováni a odkazování na tradiční pneumatiky vyšších tříd.

To ale neznamená, že tradiční pneumatika se charakterizuje mnohem větší spotřebou paliva. Na tento jev má vliv celá řada faktorů. Můžeme se setkat se špatně vyrobenou a používanou pneumatikou ekologickou nebo dobře konstruovanou pneumatikou tradiční. V takové případě by se špatná ekologická pneumatika odrazila ve zvětšené spotřebě než dobrá tradiční pneumatika.

Rozlišili jsme pět hlavních vlastností pneumatik, které ovlivňují spotřebu paliva:

  1. Stavba pneumatiky
  2. Rozměr pneumatiky
  3. Opotřebování pneumatiky (technický stav)
  4. Tlak v pneumatice
  5. Podmínky používání pneumatiky

Kromě valivého odporu se během pohybu automobilu objevují ještě další odporové síly:

  • Aerodymické síly
  • Síly vnitřního tření
  • Gravitační síla
  • Setrvačnost

K překonání všech vyjmenovaných sil je potřeba určité množství energie, která vychází ze spalování pohonné hmoty. Pohyb pneumatiky se navíc váže s jevem histerézy (ztráta energie z důvodu hromadění se tepla v důsledku odchylování se pneumatiky). Valivý odpor je efektem právě tohoto jevu. Velmi vysoká histeréza znamená dokonalou přilnavost, nízká naopak nízký valivý odpor. To je důsledek viskozity a pružnosti materiálů užitých ve stavbě pneumatiky. Odkud se bere vliv valivého odporu na spalování. Bez povšimnutí nemůže zůstat ani účast pneumatik v aerodynamickém odporu.

Na překonávání odporových sil se spotřebuje až 35 % paliva. V závislosti na různých faktorech představuje valivý odpor 10 – 70 % z těchto sil.

valivy odpor

Valivý odpor pneumatik je jedním z elementů určujících spotřebu paliva.

 

1. Stavba pneumatiky

  • Valivý odpor radiálních pneumatik je v porovnání s diagonálními nižší nejméně o 20 %
  • Menší množství a síla jednotlivých elementů pneumatiky spolu s tenčím dezénem a bočními stranami způsobují snížení valivého odporu
  • Čím menší celková hmota pneumatiky, tím nižší valivý odpor (lehčí pneumatiku lze získat užitím materiálů o menší tloušťce, zredukováním jejich množství nebo zúžením jejich profilu a snížením šířky pneumatiky)
  • Výroba pneumatiky: výběr materiálů, pokládání a spojování materiálů, množství užitého materiálu, místa zesílení a opásání
  • Tvar povrchu styku pneumatiky s povrchem silnice, tvar dezénu a použité výrobní materiály (stavba dezénu se účastní ze 60 % na valivém odporu)
  • Rozložení drážek a dalších částí dezénu – optimální konstrukce dezénu pneumatiky zmenšuje její odchýlení a deformaci tvaru (pevnější pneumatika vykazuje nižší valivý odpor)
  •  Gumová směs použitá při výrobě: polymery (rozlišujeme kaučuky butadienové, kaučuky přírodní a kaučuky butadienovo-styrenové), příměsi (uhlík, křemík), faktor vulkanizační (síra)

Čím více butadienových částí a větší množství příměsí (ideální je křemík se substancí vázající se na silany) je použito, tím nižší je valivý odpor.

  • Proces vzniku směsi – výrobní teplota a čas trvání

Nejenom valivý odpor je důležitý. Při rozhodování, jaký model vybrat, dejme i na další charakteristiky a úrovně výkonů.

Pneu

Pneumatika se musí prezentovat vysokou úrovní různých výkonů –
nejen nízkým valivým odporem.

 

2. Rozměr pneumatiky

  • Čím nižší profil, tím se stává pneumatika pevnější, což je opět spojeno s nižším valivým odporem
  • Šířka pneumatiky – pneumatika větší o jeden centimetr představuje snížení aerodynamického odporu o přibližně 1,5 %
  • Šířka disku – její změna může také ovlivnit stupeň pevnosti pneumatiky spojený s deformací i valivým odporem

Nízký profil snižuje valivý odpor. Má takové řešení ještě jiné výhody? Zjistěte více o úzkoprofilových pneumatikách: Nízkoprofilové pneumatiky – jejich silné a slabé stránky.

 

3. Opotřebování pneumatiky (technický stav)

  • Čím více ojetá pneumatika, tím nižší valivý odpor
  • U opotřebované pneumatiky dochází ke snížení její hmoty a menšímu stupni odchýlení během jízdy (vzrůstá pevnost)
opotrebovani

Pneumatiky o hloubce dezénu 1,6 mm může mít valivý odpor nižší dokonce až o 20 % než nová pneumatika. Současně ale klesá i její přilnavost na mokrém povrchu.

 

4. Tlak v pneumatice

  • Nízký tlak v pneumatikách způsobuje její větší odchylování a menší nátisk drážek dezénu během kontakt s povrchem, po kterém se pneumatiky pohybují
  • Snížení tlaku o 0,3 baru znamená 6 % vzrůst valivého odporu
  • Snížení tlaku o 1 bar znamená 30 % vzrůst valivého odporu – kolikaprocentní je nárůst spotřeby paliva

 

5. Podmínky používání pneumatiky

  • Vyšší okolní teplota má za následek snížení valivého odporu, příčinou je nárůst tlaku a získání tak optimální teploty pro výkon pneumatiky (zvláště v létě)

Vliv pneumatik na spotřebu paliva je prostým faktem. Je to dáno funkcí mnoha elementů. Významný je způsob produkce pneumatiky a její konstrukce, rozměr i podmínky používání. Musíme mít na paměti, že nejen pneumatiky mají vliv na úroveň spotřeby paliva v automobilu. Samozřejmě se vyplatí kupovat produkty charakteristické nevelkým valivým odporem, k tomu je třeba však i ekonomicky jezdit. Specialisté na eco-driving doporučují vyvarovat se studeným startům, rychlým a dynamickým akceleracím (co nejrychleji měnit běh na vyšší otáčky) a brzdění motorem.