Nezávisle na tom, kde jsou pneumatiky zakoupeny, je nejdůlěžitější jejich montáž na kolech. V tomto článku představujeme popis činností, které jsou vykonávány během montování pneumatiky na kolo.

Samotným montováním by měla být pověřena ruka profesionála, který je odpovídajícím způsobem proškolený a vlastní pro montáž speciální vybavení. Samotnému řidiči, který nedisponuje odpovídajícími dovednostmi ani náčiním, se nedoporučuje pneumatiky měnit, protože zde existuje velké riziko poškození pneumatiky i ráfku. Sprívně provedená montáž je nezbytná pro:

  • bezpečnost,
  • optimální výkony,
  • dlouhý čas užívání bez nehod.

Doporučuje se montovat pneumatiky pouze v profesionálním servisu

 

Montáž pneumatik – jak ji správně provádět?

Ještě před montováním je nezbytné vykonat několik věcí:

  • ověření správného výběru všech elementů: pneumatiky, ráfku i automobilu
  • ověření, zda pneumatiky nemají žádnou viditelnou vadu nebo poškození (zahrnující rovněž provozní poškození, výrobní vady a vady spojené s nestejnorodostí pneumatik)
  • očištění pneumatik, hlavně hjejich hran a lemů (v případě už použitých pneumatik)
  • dodržení doporučení výrobce spojených s montáží (odpovídající směr nebo strana v případě pneumatik směrových a asymetrických)

Vlastní montování záleží na:

  • založení ráfku kratší částí usazení směrem nahoru
  • založení ventilu (v případě gumového ventilu se používá montážní pasta a nářadí na vystužení  ventilů, v případě kovového ventilu se doporučuje výměna těsnění, dále se ventil zašroubuje, aby byl chráněn před narušením a vlhkostí)
  • namazání ráfku a zápatí pneumatiky po celém obvodě (musí být učito takové mazání, které gumu nepoškodí)
  • správné umístění na montážní nástroj a následné uvedení zařížení do provozu tak, aby pneumatika byla směrována na okraj dutiny kola (stejný postup se opakuje s druhým zápatím – je potřeba pamatovat na správné umístění v prohlubni ráfku)
  • uvolnění ramena montážního nástroje a vyjmutí kola s pneumatikou
POZOR! Správně provedená montáž je zásadní pro těsnění pneumatiky  a správné míry tlaku. Mnoho výrobců doporučuje váměnu uzávěru na nový při každém montování pneumatiky.

Uzávěr je oproti vělem očekáváním jednou z nejdůležitějších součástí kola

 

Montáž pneumatik – nafukování

K nafukování pneumatik se užívá speciální zařížení, které současně kontroluje tlak a obsahuje mechanismus hlídající maximální tlak. V procesu montování se pneumatika nafukuje do velmi vysokého tlaku (nejčastěji do hodnot 3,5 ATM). To zajišťuje patřičné usazení pneumatiky na kole. Informace o maximální hodnotě tlaku je možné obvykle najít na boční straně pneumatiky.

Během nafukování by měl být zachován určitý odstup od pneumatiky. Po jeho zakončení se zjišťuje správnost usazení na ráfku. Následující činností je opětovné snížení tlaku a namontování vložky uzávěru (nafukuje se do vystrčené vnitřní části uzávěru). Nakonec se tlak zkoriguje tak, aby odpovídal doporučeným hodnotám.

Na boční straně pneumatiky je možné nalézt informace o maximálním tlaku vzduchu, do jakého je možné pneumatiku nafouknout

 

Montáž pneumatik – vyvážení

Poslední fází montování pneumatik je jejich vyvážení. Vyvážení garantuje vyhnutí se divergenci hmoty pneumatiky i ráfku. Pokud není kolo vyvážené, objevují se vibrace, způsobující diskomfort jízdy, stejně tak se objevuje rychlejší opotřebování pneumatik, součástí zavěšení i řídícího systému.

PAMATUJTE! Čas od času je dobré pneumatiky sledovat a pokud je zjevné nerovnoměrné opotřebení, doporučuje se kontrola geometrie a sbíhavosti. Taková je prevence nadměrného opotřebování Vašich pneumatik!

POZOR! Směrové pneumatiky se musí montovat shodně se směrem rotace (obvykle nápis „Rotation“ a šipka se směrem na pneumatice) a asymetrické pneumatiky montovat správnou stranou dovnitř (zvenku viditelná je strana s nápisem „Outside“, „Exterior“ nebo „Side Facing Outwars“).