Sportovně-užitkové vozy jsou nezřídka zaměňovány s terénními automobily, protože mají mnoho společného. Jak odlišit typické terénní vozidlo od automobilů typu SUV?

Se zajímavou situací se setkáváme v USA. Více než 90 % automobilů popsaných jako terénních není dokonce ani vybaveno náhonem na čtyři kola. Nejsou jím vybaveny některé verze Jeep Grand Cherokee, který je považován za typický „teréňák“.

Téměř všechna vozidla se vzhledem terénního automobilu prodávaná v Evropě (do této kategorie spadají vozy terénní i SUV) jsou vybavena náhonem na všechna čtyři kola. Je dobré mít však na paměti, že autem typu SU budeme jen stěží skákat v terénu.

Navíc menší terénní automobily z kategorie městských crossoverů a kompaktních crossoverů se mohou objevit s náhonem jak na obě osy, tak pouze na jednu osu. Snadno se v takových rozděleních člověk ztratí, jen co je pravda. Níže představujeme nejdůležitější rozdíly ve stavbě těchto vozidel.

nissan x trail

Mnoho automobilů s náhonem na čtyři kola není
vybaveno terénním reduktorem (fotografie: Nissan).

 

Jak rozlišit „teréňák“ a SUV?

Základní rozdíly jsou následující:

  • Terénní vůz musí být vybaven terénním reduktorem (jedná se o terénní běh, který o polovinu zmenšuje rychlost při každém řazení – potom jsou snadněji překonávány terénní překážky, jako například bláto nebo písek)
  • Terénní vůz musí mít plně funkční diferenciál (pokud ji nemá, hrozí při jízdě v terénu poškození nápravy, pohonu, ale i zapadnutím)
  • Terénní vůz nemá příčný motor (u takové konstrukce motoru neexistuje možnost namontování reduktoru)

Reduktor a diferenciál v typických terénních vozech mohou být obsluhovány pouze manuálně. Vystačí najít správné tlačítko jako vypínač na palubní desce uvnitř vozu. Pokud ho nenaleznete, nejedná se o klasický terénní vůz.

Automobil, který není označen jako terénní, nemůže projíždět vodou hlubší, než jsou kola, ani v horách. Jízda na první rychlost je i tak chvílemi rychlá a hrozí poškození (spálení) spojky v případě manuálního řazení rychlostí.

Mnoho automobilů s náhonem na čtyři kola je vybaveno pouze „pseudo-diferenciálem“ náhonu 4x4, není však u nich použit reduktor. Do této skupiny patří mimo jiné:

  • Land-Rover Freelander II
  • Jeep Patriot/Compass
  • Toyota RAV4 třetí generace
  • Nissan X-Trail

Diferenciál funguje na základě spojky, kde dochází ke tření multidisků. Tato spojka je neúplná. Takové řešení negarantuje plné blokování při velkých zatíženích spojených především jízdou v písku nebo blátě.

Můžeme rozlišit rovněž automobily vybavené reduktorem, které nejsou vybaveny plným diferenciálem náhodu 4x4:

  • Mercedes ML první generace
  • Subaru Forester s manuálním řazením rychlostí

Vozy uvedené výše se započítávají do poloterénních automobilů (do kterých spadají i automobily typu SUV). Tato skupina automobilů je charakteristická tím, že nemá vypínač nebo páčku umožňující bezprostřední ovládání nastavení náhonu, například v případě spojky Haldex.

Subaru

Vozidlům SUV se nedoporučuje vyjíždět do těžšího terénu.

 

Konstrukce nosného rámu

Nejen v nastavení náhonu můžeme spatřovat rozdíly mezi terénními vozy a SUV.

U terénních vozů je zřetelný boční nosný rám, který bývá převážně oddělen od těla vozidla. Výjimka potvrzuje pravidlo, a tak se může stát, že rám není oddělen. Konstrukce poloterénních vozů (ale i SUV) se opírají o podlahové plechy osobních vozidel.

V terénních vozech je značně pevnější kabina i celé tělo než ve vozech poloterénních. A to z hlediska pevnosti i pružnosti v ohybu. Jízda mimo silnici automobilem bez nosného rámu může být příčinou prasknutí podlahové konstrukce či dokonce poškození těsnění těla vozu a svárů. To je další důvod, proč se nedá jezdit automobilem typu SUV v těžším terénu.

 

Náprava a motor

Terénní vozidla jsou vybavena mnohem tvrdší nápravou s velkým prostorem pro pohyb kola, které je mnohem odolnější a umožňuje pohyb po cestách horší kvality a pohyb v terénu. Náprava automobilů poloterénních připomíná výbavu osobních vozidel. Při ostřejší jízdě v terénu mohou drážky nápravy a tlumiče popraskat nebo se úplně zničit.

Úplně jinak je stavěn i motor terénních vozů:

  • Použití mazadel je závislé na funcích v různých pozicích, mimo jiné na strmých sjezdech a výjezdech
  • Chlazení je spojeno s větším výdejem – udržuje odpovídající teplotu během dlouhé jízdy s malou rychlostí a během velkého zatížení motoru
  • Je vybaven ochranou před tekutinami a jinými látkami, které mohou do těla vozu v terénu proniknout, motor je stavěn tak, aby voda nebyla nasáta, pokud se k němu dostane, navíc by ochranné součástky žádné nežádoucí substance ani propustit k motoru neměly

Nastavení přenášení náhonu v terénních automobilech (od spojky a řadicí páky až po rozdílné fungování jednotlivých os) je celkově odolnější, připravené k přenášení velkých momentů otáčení za současných nízkých rychlostí otáček, dále je zabezpečené před rizikem vniknutí vody a kontaktem povrchem (prostřednictvím bočních nosných rámů). Voděodolná je i elektronická instalace a elektronika spojená s kontrolou, senzory a dalšímu funkcemi.

Zajímavé je, že ceny terénních automobilů a SUV ve stejné třídě a o podobné velikosti jsou podobné, přestože jsou zásadní rozdíly v konstrukci.

Campus

Citlivé součástky terénních automobilů jsou
odolné vůči zaplavení tekutinou (fotografie: P. Stanczak).

 

Rozdíly v řízení „teréňáka“ a SUV

Terénní vozy a vozy typu SUV se řídí rozdílně. To je spojeno se systémem náhonu 4x4, rozložením vlastní hmotnosti automobilu mezi osy a celkovou konstrukcí nápravy.

Motory i převodovky v automobilech SUV jsou obvykle umístěny příčně před přední osou nápravy. To způsobuje, že předek takového vozu je přinejmenším dvakrát těžší než jeho zadek. Podobná situace se objevuje u většiny osobních automobilů vybavených náhonem na přední ose. Rozložení hmotnosti vozu mezi osami a náhon na čtyři kola, který je realizován automatickým posílením zadní osy, způsobuje snížení kontroly nad autem. To se řídí potom stejně jako osobní vozidla vybavená předním náhonem.

 

SUV nebo terénní vůz – výběr záleží na klientovi

Stejný model vozidla může patřit mezi terénní vozy nebo mezi zástupce SUV. Všechno závisí na typu vybavení. Možné je zakoupení automobilu s diferenciálem náhonu 4x4 i reduktorem (potom se jedná o „teréňák“) nebo zakoupení verze bez těchto technologických řešení (potom bude vůz klasifikovaný jako SUV). Příkladem takového modelu může být mimo jiné VW Touareg druhé generace a Mercedes ML druhé generace.

Jste vlastníkem terénního vozu nebo SUV a nevíte, jaké pneumatiky do svého automobilu zvolit? Zkontaktujte se klientský servis Oponeo. Pomůžeme Vám vybrat odpovídající pneumatiky.

V dalším článku popíšeme dodatečné příslušenství dostupné při nákupu pneumatik.

 

Shlédněte naší nabídku pneumatik 4x4

 

Autor: Mgr. Ing. Dariusz Wojdas