Zjistěte, zda jsou širší pneumatiky v létě vždycky lepší než ty užší. Ve článku se dočtete, jaký je vliv šířky pneumatiky na jízdní vlastnosti a na komfort.

Organizace ADAC si položila podobnou otázku, načež se rozhodla uspořádat testování letních pneumatik Michelin v pěti rozměrech (185/65 R15 T, 195/65 R15 H, 205/55 R17 V, 225/45 R17 V, 225/40 R18 Y). Pneumatiky byly namontovány na testový vůz Kia Ceed 1.6 CRDi. Použity byly pouze letní pneumatiky francouzského koncernu vyráběné do originálního vybavení. To má velký vliv v případě moderních automobilů. Jakákoliv změna trakčních parametrů by mohla ovlivnit fungování elektronických systémů, například ABS nebo ESP.

 

Test se zaměřil na následující výkony:

  • Přilnavost na suchém povrchu
  • Brzdění a ovladatelnost na mokrém povrchu
  • Aquaplaning
  • Hluk
  • Jízdní komfort
  • Valivý odpor
POZOR! Pneumatiky se v jednotlivých rozměrech lišily svou stavbou dezénu.

Níže prezentujeme, co plyne z výsledků testování.

pneu

Je lepší vybrat širší pneumatiky? Nebo možná užší?

 

Širší pneumatiky jsou příznačné svou kratší brzdnou drahou na suché, ale i na mokré silnici. Pneumatiky v rozměru 225/40 R18 Y zabrzdily automobil ze 100 km/h na 0 km/h na dráze 35,8 metru. V případě pneumatik v rozměru 185/65 R15 T vzrostla brzdná dráha na 41 metrů, to znamená o 5,2 metru více. Podobné výsledky přineslo i brzdění na mokrém povrchu.

Takový rozdíl v brzdné dráze může nejednou rozhodnout o záchraně života.

 

Aquaplaning – širší nebo užší pneumatiky?

Z hlediska odolnosti vůči tak zvanému plavání se ukázaly být účinnější užší pneumatiky. To vychází z fyzických možností odvádění vody drážkami dezénu. Testový automobil s pneumatikami o rozměru 185/65 R15 T začal „plavat“ teprve od 80 km/h. U širších pneumatik v rozměru 225/40 R18 Y se snížila rychlost na 69 km/h. v obou případech byly použity pneumatiky s plnou hloubkou dezénu (s mírou opotřebení dezénu se váže snižující se rychlost, kdy automobil podlehne jevu aquaplaningu – to platí pro všechny pneumatiky bez rozdílu).

vyhody

Každá pneumatika má své přednosti, ať je široká, nebo úzká.

 

Hluk a komfort – široké nebo úzké pneumatiky?

Užší pneumatiky se jeví jako méně hlučné – užití pneumatik širších o tři centimetry způsobuje zvětšení odporu vzduchu o přibližně 6 %.

Užší pneumatiky zajišťují vyšší úroveň pohodlí. Jak je to možné? Široké pneumatiky se charakterizují obvykle nižším profilem  - mají proto menší možnosti v tlumení všech možných vibrací a trhání při jízdě po nerovnostech. Použití širokých pneumatik na druhou stranu nezřídka zlepší komfort, protože předchází vjetí do malých děr na silnici. Avšak přejíždění drobných nerovností se neodráží  v držení volantu.

ADAC nezjistil, jaký vliv má šířka pneumatik na jízdu ve vyjetých kolejích, se kterými se na našich silnicích často setkáváme. V takovém případě zvládají jízdu hůře širší pneumatiky. Užší pneumatiky se lépe vejde do takového typu nerovnosti.

 

Valivý odpor – širší nebo užší pneumatiky?

Nižší valivý odpor je výsadou užších pneumatik. Valivý odpor nás zajímá především kvůli spotřebě paliva. Automobil v rychlosti 100 km/h měl za úkol snížit rychlost na 80 km/h dojetím, kdy se měřila ujetá vzdálenost. Pneumatiky o rozměru 195/65 R15 H dojely setrvačností 394 metrů, pneumatiky o rozměru 225/45 R17 V dojely 359 metrů, to znamená o 35 metrů méně. V přepočtu na roční výdaje se dostáváme na úsporu asi 600 Kč (při najetí 15 000 km a průměrné spotřebě 7,5/100 km). Samozřejmě úspory mohou být ještě větší. Širší pneumatiky, které se charakterizují vyšším valivým odporem, způsobují navíc rychlejší opotřebování jednotlivých dílů nápravy.

 

Výsledky – shrnutí

Výhody širších pneumatik:

  • Mnohem kratší brzdná dráha (na suchém i mokrém povrchu)
  • Přilnavost v zatáčkách

Výhody užších pneumatik:

  • Větší jízdní komfort
  • Menší hluk
  • Nižší náklady na pneumatiky i odpovídající disky
  • Nižší spotřeba paliva
POZOR! Uvedené výsledky lze aplikovat pouze na letní pneumatiky.