Poznejte skutečné techniky jízdy letém. Dozvíte se jak vyhnout nebezpečí na cestě. Přečtete jak její potlačovat.

Technika jízdy v letních podmínkách.

 

Jaká správná pozice za volantem?

  • je třeba držet volant dvěma rukama, umožňuje rychlé a precizní manévry,
  • je třeba udržet správnou polohu těla, protož poskytuje maximální reakce.

Jízda na suché vozovce je snadnější ale je třeba pamatovat o několik pravidlech

 

Jak se vozidlo dostava  do smyku?

Na suché vozovce se cítíme pohodlně a jezdíme rychleji. Rychlost je často hlavním původem smyku, a také při prudkým zatáčení a záchranným brzdění. Zatáčení s příliš vysokou rychlostí, auto informuje o tom usilovně se přechylujíc a pneumatiky pištějí. Nejčastěji je to nedotáčivý smyk.

 

Co dělat v případě nedotáčivého smyku?

Nedotáčivý smyk v zatáčce je snadno ovládnout, dostačuje jen ubránit plynu. Vozidlo bezpečně zatáčí na hranicí přilnavosti. Proč se to děje?

Konstruktéři zavěšení vozidel na prvním místě předpokládají bezpečnost řidiče. Proto se konstruuje vozidla snadno reagující na zatížení a ztrátu přilnavosti v předvídatelný způsob.

 

Nouzové brzdění a vyhnutí překážky

Překážka na cestě

Nouzové brzdění a vyhnutí překážky

  • změnit pruh silnice,
  • maximální snížení rychlostí před překážkou,
  • v posledním momentě snížit nápor na brzdu a zatáčet v cílů manévru pomíjení.

Proč snížit nápor na brzdu?

Kola jsou zatížené brzdění a neposkytují dostatečné přilnavosti, aby zatáčet.
Brzdění umožňuje systém ABS. Vozidlo bude nedotáčivé, doporučují se minimální snížení náporu.

 

Aquaplaning 

Co je to aquaplanning?

V zkratce – mluvíme o ztracení přilnavostí pneumatiky, když nesprávně odvádějí vodu s povrchu spojení s vozovkou.

 

Co dělat během aquaplanningu?

  • zachovat klid,
  • potlačit rychlost,
  • omezit se na delikátní otáčení volantu – vyhýbat se  v tento způsob prudké reakcí vozidlo když znovu získá přilnavost.

 

V jaký způsob zabránit aquaplanningu?

  • kontrolovat tlak v pneumatice,
  • přizpůsobování rychlosti povětrnostním podmínkám (vyšší rychlost než 70km/h dostačuje aby 7mm vrstva vody byla původem aquaplanningu),
  • zkontrolovat stav obuti.

V jaký způsob bezpečně vjet na krajnice?

Správný vjet na krajnice v cíli omezení překážky

  • zachovat klid,
  • vjet na krajnice c cíli omezení překážky,
  • na vozovku vracet klidně a delikátně ze stejnou rychlostí
  • ne brzdit – mít stejnou rychlost z kterou jsme vjeli na krajnice.

 

Nejčastější chyby:

Vjet na krajnice c cíle omezení překážky – chyba v otáčení volantu

  • během vracení na vozovku nemůžete otáčet moc volantu,
  • příliš moc otáčené kola budou původem smyku na asfaltu,
  • reflexní nápor na brzdu posílí smyk.

 

Vyjeté koleje:

Vyjeté koleje jsou nebezpečné, když chceme vjet na protisměru nebo na jiný okruh.

 

Jak správně opustit vyjeté koleje např. během předjíždění?

  • omezit se na delikátní otáčení volantu – rychlé a prudké může provázet do smyku,
  • manévr musí byt pevný ale klidný,
  • je třeba uchovat bezpečnou dálku od předjížděného vozidla,
  • návrat na svůj pruh je třeba udělat na dlouhým odstupu.

 

Jak postupovat s vyjeté koleje vyplněné vodou?

Vyjeté koleje vyplněné vodou zvyšují riziko vzniků aquaplanningu.  Je třeba provázet vozidlo vedle vyjetých koleje.

 

"Prasknuta guma"

Situace je nebezpečna když tratíme rychle tlak v pneumatice, v tímto případě snížení přilnavosti je velmi nebezpečné.

 

Jak řídit vozidlo z „prasknutou gumou“?

Ztracení tlaku se rovná ztracení přilnavostí. Způsob řízení vozidla souvisí na místě poškození.

 

Jak budeme řídit vozidlo z poškozenou přední pravou pneumatikou?

  • po ztracení tlaku vozidlo bude snížené, a po úhlopříčce kolo bude zatížené,
  • brzdění bude ztěžované/ztěžují se brzdění
  • v případě aut s pohonem zadních kol během zatáčení prasknutí zadního kola může provézt do smyku.

 

Pneumatiky – naše bezpečnost

Pneumatiky částí, které májí vliv na bezpečnost cestování. Musíme se starat, aby jejích stav byl stále dobrý – kontrolovat jejích tlak a stav dezénu.