Po výměně pneumatik se často objeví otázky – co udělat se sadou pneumatik do další sezóny? Přečtěte si užitečné tipy, jak správně přechovávat kola, a udržujte je tak v dokonalém stavu roky.

Obecně mnoho pneuservisů nabízí rozmanité dodatečné služby, jako například dodání s montáží, v rámci kterého odeberou od kurýra pneumatiky zakoupené v daném obchodě a ty pak svému klientovi namontují.

Mezi jiné služby patří uskladnění pneumatik a kol. Cena se obvykle pohybuje kolem pár set korun za kus. Je to výhodné řešení, ale v našich podmínkách se spíše řidiči sami pokouší nalézt místo pro svá kola ve sklepě nebo v garáži. V tomto článku popisujeme, jak dobře uskladnit kola a jak kola na uskladnění vlastně připravit.

Myti

Pokud na mytí a oplachování používáme vysokotlaký čistič,
musíme dbát na zachování bezpečné vzdálenosti (minimálně 30 centimetrů).

Jak připravit pneumatiky na uskladnění?

Na gumu jako takovou mají škodlivý vliv veškeré chemikálie (například benzín, oleje, ředidlo), proto je potřeba pneumatiky před uskladněním důkladně umýt.

Je možné použít vlažnou vodu se šamponem na auto, pneumatiku omýt houbou nebo kartáčem. Po umytí je nutné spláchnout zbylou pěnu.

Při používání vysokotlakého čističe (vapky) zachováváme vzdálenost od oplachované pneumatiky alespoň 30 cm, abychom jí nepoškodili.

Po umytí budou eventuálně také lépe viditelná poškození pneumatiky. Doporučujeme důkladně prohlédnout každou pneumatiky a zjistit, jestli se neobjevila jakákoliv nepatřičná změna. Při té příležitosti můžete vyjmout kamínky natlačené mezi žebra dezénu.

kosmetyky

Po důkladném umytí se vyplatí zakonzervovat pneumatiky
použitím autokosmetiky určené speciálně pro tento účel.

Čisté pneumatiky je nejlepší zajistit odpovídajícími kosmetickými přípravky. To ochrání pneumatiky před škodlivými vnějšími vlivy a prodlouží jejich životnost. Před použitím jakéhokoliv preparátu si vždy přečtěte přiložené instrukce (každý přípravek se používá jiným způsobem).

A ještě než se pustíte do dalších kroků uskladňování pneumatik, osušte je nebo je nechte vyschnout.

Pozor!

Nevkládejte mokré pneumatiky do igelitových pytlů nebo do fólií, protože voda, která zůstane v takto zabalených pneumatikách, může způsobit zpuchření v podobě boulí na vnitřní straně.

cisteni-disk

Pomocí štětce můžeme vyčistit každý koutek disku.

Jak připravit na uskladnění alu disky?

Aluminiová kola vyžadují velkou pozornost, zvláště pokud používáme automatické čističe. Celou dobu se v jejich zákoutích hromadí brzdný prach, špína a další nečistoty, které jsou po nějakém čase náročné na umývání. Alu disky je nejlepší mýt za pomoci speciálních prostředků určených právě pro tyto účely. Složení těchto prostředků vybráno a kombinováno tak, aby byly nečistoty opravdu odstraněny, aniž by se poškodil povrch disku. Při použití dávejte pozor na nadměrné cákání na pneumatiku.

Preparát rozetřete štětečkem po celém povrchu disku. Pamatujte, že byste se měli dostat do všech míst, i do těch těžko dostupných. Následně vyčkejte několik minut, spláchněte mycí prostředek, pokud to bude nutné, zopakujte mytí.

Některé nečistoty mohou vyžadovat použití čistící pasty nebo speciálních prostředků na odstranění zbytků asfaltu.

Po umytí disků je možné přistoupit k jejich uchovávání. Dobrým řešením je použití prostředku předcházejícímu přístupu nečistot a současně leštícímu povrch. Existují přímo prostředky na disky nebo preparáty, které se vyznačují podobnými vlastnostmi a jsou určený na tentýž povrch.

Pro leštění použijte menší množství vosku nebo glazury na disky. Potom můžete přistoupit k ručnímu leštění nebo použít speciální kulovité štítky na leštění, které značně urychlí práci v případě jednoduchých modelů obručí. Mimo to ale budou ruční opravy hadrem v nejhlubších zákoutích určitě ještě nutné. Pokud nemáte na leštění chuť ani čas, můžete použít tekutý vosk, jehož použití nevyžaduje další leštění.

Oponeo doporučuje

Kupte druhý komplet disků na zimu – ušetřete čas i peníze určené na přendávání pneumatik.

Nabídka ocelových disků.

Disk

Smolu nalepenou na disk není jednoduché odstranit –
významně pomohou speciální prostředky.

Jak připravit na uskladnění ocelové disky?

Ocelové disky nevyžadují takovou péči jako aluminiové disky. I přesto doporučujeme je důkladně omýt vodou a šamponem nebo prostředkem na tyto disky spolu s houbou nebo kartáčem. Špinavé a zanesené disky z oceli mohou zrezivět dokonce i během jejich nepoužívání při uskladnění.

skladovani

Mokré pneumatiky nevkládáme do igelitových pytlů.

Jaké jsou vlastně podmínky pro přechovávání pneumatik?

  • Pneumatiky by měly být přechovávány:
  • za stálé, mírné teploty (od -5 do +25 °C),
  • za vlhkosti vzduchu maximálně 70 %,
  • opodál všech možných zdrojů tepla, jako například kotle, kamna,
  • na místech, kde by byly vystaveny působení změn počasí a slunečnímu záření (což by urychlilo stárnutí gumy),
  • v patřičné vzdálenosti od rozpouštědel, ropových produktů a přístrojů generujících ozón (například transformátorů).

Místnost, kde jsou pneumatiky uloženy, by měla být čas od času větrána. Většina odborníků doporučuje rovněž vložení pneumatik do fólií, které zajistí ochranu před vnějšími faktory, nečistotami zvenčí a změnami UV.

Pamatujte, že před vložením do igelitových pytlů musí být pneumatiky i disky celé suché. Místo pytlů a fólií je možné použít praktické textilní vaky, které jsou obvykle vybaveny držákem usnadňujícím přenos pneumatik.

uskladneni

Pneumatiky bez disků uchováváme nastojato,
přičemž je vždy po nějakém čase otáčíme.

Jak skladovat pneumatiky bez disků i s disky?

  • Pneumatiky bez disků postavte kolmo nastojato na plochu dezénu. Alespoň jednou do měsíce měňte jejich polohu (otáčejte je o 90°). Dobrým řešením je také umístění pneumatik na stojanu. Díky tomuto způsobu se nacházejí několik centimetrů nad zemí. Možné je také namontování takového stojanu pod strop a tím pádem úspora místa.
  • Pneumatiky nevěšte na háky – dochází k jejich deformaci, což může významně omezit jejich bezpečné používání.
  • Kompletní kola uložte na štos – jedno na druhé. Jako podklad můžete položit kus látky nebo plsti, abyste ochránili spodní kolo před odřením o ne vždy hladké a čisté podlahy. Jednotlivá kola na sobě je možné také oddělit textiliemi.
  • Kola mohou být také pověšena na speciálních hácích nebo stojanech, které jsou dostupné za nevelké peníze na internetových bazarech nebo v hypermarketech.
  • Celá kola by se neměla přechovávat v pozici nastojato vedle sebe, protože se může pneumatika pod tlakem disku tvarově vychýlit.
  • Tlak ve skladovaných kolech by měl odpovídat tlaku během jejich používání, to znamená od 2 do 2,4 baru.

Závěr

Kola jsou jedny z nejdůležitějších elementů automobilu. Odpovídají za bezpečnost nás i dalších účastníků silničního provozu. Proto musí být v dobrém stavu, k čemuž velkou měrou přispívá právě i správný způsob jejich skladování. Správně skladované pneumatiky i disky si zachovávají své vlastnosti dlouhá léta.

V dalším článku se dozvíte o výsledcích testu zimních pneumatik v rozměru 225/40 R18 V/W, určených do sportovních automobilů. Nenechte si to ujít!