Reklamace pneumatik bývá složitá, protože se přirozeně opotřebovávají. Záruka na tyto výrobky ale není pouhým marketingovým tahem. Přečtěte si, jak se dožadovat svých práv.

Záruka je také psychologickým nástrojem. Nic tak nepřesvědčuje o kvalitě výrobku jako dlouhá doba její platnosti. Žádný výrobce by nenabídl například pětiletou záruku na zboží pochybné kvality. To by pro firmu znamenalo mnoho vrácených výrobků a tedy finanční problémy.

Pamatujte, že ne každé poškození pneumatiky je důvodem pro reklamaci.

 

Na co se záruka nevztahuje?

Každá záruka obsahuje seznam vyloučení zodpovědnosti, který uvádí poškození, na která se záruka nevztahuje:

  • vzniklá v důsledku nesprávné techniky jízdy,
  • vyplývající z chyb při montáži nebo demontáži,
  • která jsou důsledkem špatných skladovacích podmínek,
  • způsobená používáním na nesprávném automobilu,
  • vnější mechanická poškození.

Záruka se také nevztahuje na pneumatiku, která byla jakýmkoliv způsobem opravována.

Trhlinky na dezénu vznikají nejčastěji v důsledku nesprávného používání pneumatik nebo špatného technického stavu vozidla.

 

Kdy se vyplatí reklamovat pneumatiky?

V případě zjištění jakékoliv závady na pneumatice je třeba vyhledat radu zaměstnanců pneuservisu. Ti jsou obvykle schopni identifikovat tovární vadu pneumatiky a předběžně zákazníkovi říct, zda existuje pravděpodobnost kladného vyřízení reklamace.

Osoby, které reklamaci řeší, jsou schopny dokonale rozeznat stopy nevhodného používání pneumatiky. Jízda s příliš nízkým tlakem zvyšuje riziko provozního poškození pneumatiky (např. v důsledku nárazu do obrubníku), které se bude postupně vyvíjet a řidič tak nabude dojmu, že je pneumatika vadná.

Pamatujte, že čím více času uběhlo od zakoupení pneumatiky, tím složitější bude její úspěšná reklamace. Ručitelé přistupují k takovým pneumatikám velmi obezřetně. Tovární vady se nejčastěji projevují na samotném začátku používání nebo při první montáži pneumatik.

Výrobce pneumatik by měl bez delších diskuzí uznat reklamaci nové pneumatiky, která projevuje stopy deformace nebo pokud nelze vyvážit kolo s takovou pneumatikou. Pokud budete reklamaci odkládat, může dojít k dodatečným poškozením a šance na její uznání se zmenšují.

Velmi často jsou reklamovány pneumatiky, které vydávají hluk způsobený vznikem trhlinek. To podle výrobců není obvykle působeno tovární vadou, ale podmínkami používání a technickým stavem vozidla. Takové reklamace jsou ve většině případů odmítány a prokázání vady je velmi těžké.

Záruční doba v měsících:

  • od data výroby,
  • od data nákupu.

Záruční doby poskytované hlavními výrobci pneumatik.

  Výrobce     Záruční doba  
Toyo 3 roky od data výroby (dodatečné omezení: 2 roky od data nákupu)
Vredestein 3 roky od data výroby
Bridgestone 4 roky od data výroby
Pirelli 4 roky od data výroby (dodatečné omezení: 2 roky od data nákupu)
Continental, Goodyear-Dunlop, Yokohama 5 let od data výroby
Nokian 5 let od data výroby (dodatečné omezení: 3 roky od data nákupu)
Michelin do okamžiku opotřebování pneumatik na úroveň TWI nebo po uplynutí 10 let od data výroby; tento francouzský koncern neposkytuje záruku na pneumatiky zakoupené po vypršení lhůty 3 let od data výroby
Asijské značky 2 roky od data nákupu (v případě tovární vady je třeba uplatnit nároky u prodejce)

 

Co je to dodatečné omezení?

Příklad: Pneumatice značky Nokian zakoupené přesně rok od data výroby nezbývají ještě 4 roky tak, jako by mohlo vyplývat ze záznamu "5 let od data výroby", ale pouze 3 roky od data nákupu.

V případě záruky na pneumatiky je podstatná její doba a seznam vyloučení zodpovědnosti ručitele.

Pozor na datum výroby

Za plnohodnotnou je považována pneumatika, která není starší než 36 měsíců. Pokud kupujete výrobek, u kterého se blíží vypršení této lhůty, a na takovou pneumatiku výrobce poskytuje 3 roky záruky od data výroby, pak se může stát, že koupíte výrobek bez záruky. Při nákupu si všimněte čísla DOT pneumatiky. Ověřené obchody s vysokou rotací zboží prodávají pneumatiky, které nejsou starší než 1,5 roku od data výroby.