Co jsou to zesílené pneumatiky? Poznejte výhody a nevýhody používání zesílených pneumatik. Zjistěte, za jakých podmínek stojí za to zvažovat nákup zesílených pneumatik.

Co znamená zesílení pneumatik?

Každý rozměr pneumatik má definovaný index nosnosti. Hodnota tohoto indexu je důkladně popsána technickými organizacemi sdružujícími producenty pneumatik, například ETRTO (Evropské asociace producentů pneumatik a disků). Zesílené pneumatiky jsou pneumatiky určené zátěž a tlak vyšší než se očekává ve standardní verzi v daném rozměru. Jejich užití bylo navrženo pro případ, kdy charakter užívání pneumatiky vymáhá dodatečnou, větší nosnost než je u dané pneumatiky obvyklé.

 

Jak jsou zesílené pneumatiky označené?

Zesílené pneumatiky nesou označení Reinforced (Reinf) nebo Extra Load (XL). Nejčastěji se setkáváme s označeními typu EXL, RFD nebo RF. Nejpopulárnější je označení XL, které vytěsňuje zbylá označení fungující na trhu v rámci pneumatik uvedených na trh před několika lety.

xtra

Označení zesílených pneumatik – „EXTRA LOAD“.

 

V čem se liší zesílené pneumatiky od standardních pneumatik?

Pneumatika o základní nosnosti určené pro daný rozměr se nazývá pneumatikou SL (Standard Load). Rozdíl mezi zesílenou pneumatikou (XL) a pneumatikou SL se nachází v tom, že pneumatika XL má kromě splnění standardních požadavků spojených s daným rozměrem ještě navíc možnost zvýšit tlak, čehož výsledkem je zvýšená nosnost.

Navýšení indexu nosnosti pneumatiky se vykonává využitím ingerence čela (část pneumatiky nacházející se pod dezénem) nebo paty pneumatiky. K takové ingerence může docházet použitím trvalejších materiálů, zesílením základních složek pneumatik nebo použitím dodatečných elementů. Jedním z řešení aplikovaných za cílem zvýšení indexu nosnosti je například použití dodatečné vrstvy na kostře.

Navenek se zesílená a standardní pneumatika ničím neliší, rozdíly jsou skryty uvnitř pneumatiky. Pro uživatele je jedinou postřehnutelnou věcí na bok pneumatiky umístěný nápis Extra Load či Reinforced.

Reinforced

Označení zesílených pneumatik – „REINFORCED“.

 

Čím se vyznačují zesílené pneumatiky?

Pneumatiky s označením XL mají větší nosnost, protože jejich konstrukce umožňuje naplnit pneumatiku větším množstvím vzduchu. Maximální povolené zatížení na kolo je vždy spojeno tlakem uvnitř pneumatiky. Informaci o tom, zda má dané vozidlo homologaci na zesílené pneumatiky, nalezneme v manuálu vozidla.

Tabulka níže prezentuje hodnoty tlaků používaných v kole a s nimi korespondující hodnoty maximálního možného zatížení. Vztahy mezi hodnotami demonstrujeme na rozměru 205/55 R16. Index nosnosti tohoto rozměru je standardně 91, což znamená zatížení 615 kg na kolo. Verze XL u takového rozměru mají obvykle index 94, což zvyšuje zatížení na 670 kg na kolo.

 

Tabulka závislosti mezi tlakem a zatížením v případě rozměru 205/55 R16:

  205/55 R16 91 NL 205/55 R16 91 XL
Tlak (kPa) 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290
Nosnost (kg) 410 430 450 475 495 515 535 555 575 595 615 615 635 650 670

Větší nosnost pneumatiky zvyšuje odolnost vůči vysokým rychlostem. To je důvod, proč označení XL – když v daném rozměru i modelu pneumatiky existuje několik rychlostních indexů – je spojeno rovněž s nejvyšším rychlostním indexem pneumatik.

 

Jaké jsou výhody zesílených pneumatik?

Přednosti zesílených pneumatik vycházejí z jejich zvýšené nosnosti:

  • Při stejném užívání pneumatik normálních a zesílených bude životnost těch druhých větší. Pneumatiky XL umožňují najet větší množství kilometrů bez vnitřních poškození, což platí i v případě velmi intenzivního ježdění. Podmínkou je však dodržování doporučení výrobce vozidla spojené s tlakem.
  • Odolnost vůči mechanickému poškození vzniklé například během prudšího najetí na obrubník.
  • Lepší trakční vlastnosti a přilnavost pneumatiky. Větší tuhost pneumatik zajišťuje stabilitu, lepší chování v zatáčkách, rychlejší reakce na otáčení volantem, správnější přenos síly vozidla na povrch, větší odolnost vůči přetížení (zrychlení, brzdění, odstředivé síly v zatáčkách).

 

Jaké jsou nevýhody používání zesílených pneumatik?

Typické neduhy spojené s používání zesílených pneumatik jsou následující:

  • Vyšší úroveň hluku. Požadavky na zesílené pneumatiky vznikající při získávání homologace hluku umožňují generovat kluk vyšší o 1 dB než u standardních pneumatik.
  • Použití zesílení se může pojit rovněž se zesílením tloušťky v místě, kde se setkává čelo (pod dezénem) a bok pneumatiky, což může být příčinou zvýšení valivého odporu – a tím i spotřeby paliva.
  • Zesílení se obvykle váže s použitím větší hmoty ve stavbě pneumatiky, což se opět odráží ve spalování pohonných hmot.
  • Modifikace oproti normálním pneumatikám mohou ovlivňovat negativně jízdní komfort. Změny jsou však minimální a pro řidiče spíše nepozorovatelné.
extra load

Zesílené pneumatiky mají své výhody i nevýhody.

 

Vyplatí se koupit zesílené pneumatiky?

Zběžné informace o nutnosti použití zesílených pneumatik s označením XL nalezneme v manuálu vozidla. Nutnost se může týkat vozidel typu van, velkých sedanů, kombi, dodávek. Často se stávají zesílené pneumatiky vybavením sportovních automobilů o vysokých výkonech. Pokud výrobce našeho vozu homologoval k tomuto vozu zesílené pneumatiky, je potřeba se tomu v každém případě přizpůsobit. Nákup pneumatik se standardní nosností, protože jsou levnější než XL, může potom narušit podmínky bezpečnosti jízdy a může mít dokonce nepříjemné následky – od drobných kolizí až po havárii, přičemž pojišťovna nic z toho nevyplatí. Zesílené pneumatiky se vyplatí koupit, když:

  • Často jezdíme se značných zatížením – jejich použití může pozitivně ovlivnit délku období používání celé sady pneumatik.
  • Vlastníme automobil se silným motorem – díky zesílení získáme větší stabilitu v zatáčkách a lepší reakce na akceleraci a brzdění v rámci vysokých rychlostí.