Kam namontovat v automobilu pneumatiky v situaci, kdy disponujeme nestejnorodým oguměním, je kontroverzní otázka. Pokud máme pneumatiky o různém stupni opotřebení nebo jsme koupili pouze dva kusy, rozhoduje správné umístění nových pneumatik o naší bezpečnosti na silnici.

Jedna z nejčastěji potvrzovaných teorii říká, že pneumatiky v lepším stavu by bměly být namontovány na té ose nápravy, kde má vozidlo náhon. Potom by nejčastějším umístěním byla přední osa, protože většina vozidel má náhon na přední nápravě. Podle jiných teorií to navíc napomáhá vylepšit ovladatelnost automobilu, stabilitu jízdy, odvádění vody a také rozjíždění na sněhu a na kluzkém povrchu. Mějte ovšem na vědomí, že tyto teorie a hypotézy nejsou pravdivé. 

Co dělat, když máme k dispozici různé druhy pneumatik? Rozhodnutí má vliv na naší bezpečnost.

 

Lepší pneumatiky umístěné na zadní ose jsou bezpečnější

Nečekané a silné házení zadní části vozu během brzdění na kluzkém povrchu a během projíždění zatáčkou je spojené s hrozbou ztráty kontroly nad vozidlem. Celková ovladatelnost tak může být ohraničena, je možné ji však snadno vrátit do normálního stavu povoleném brzdného pedálu a přidáním plynu. 

Právě z tohotot důvodu doporučují výrobci automobilů i pneumatik montování méně opotřebených nebo novějších pneumatik vždy na zadní osu – bez ohledu na to, kde se nachází náhon vozu. Jestliže přendaváme pneumatiky ze zadní osy na přední. Stojí za to provézt kontrolu vyvážení pneumatik a tlaku, aby byla bezpečnost jízdy maximalizována. 

Ideální je měnit pneumatiky v celé sadě a nekupovat pouze dvě jako náhradu těch více opotřebených.

 

Proč montovat lepší pneumatiky vzadu a ne vepředu?

Pokud hovoříme o dušových pneumatikách, potom se většina specialistů shoduje na tom, že lepší pár by měl být namontován na přední ose, aby byl automobil v případě protržení pneumatiky chráněn před strhnutím vozu do strany. Současná vozidla jsou vybavena téměř bez výjimky bezdušovými pneumatikami, proto jsou bezpečnější. V případě protržení gumy z nich uniká vzduch mnohem pomaleji než u dušových pneumatik. 

Řidiči by mohli namítnout, že existuje větší pravděpodobnost „bouchnutí“ pneumatiky s více ojetým dezénem, pokud se tato pneumatika bude nacházet na přední ose. Argument proti je však prostý. Dnešní pneumatiky jsou však posíleny v oblasti sezénu silnou vrstvou ocelových pásů. V situaci najetí na obrudník nebo díru ve velké rychlosti může dojít k proražení a roztržení pneumatiky na její boční straně. 

Fenomén aquaplaningu je na zadní ose obtížněji vnímatelný, proto je lepší namontovat pneumatiky s hlubším dezénem tam.

 

Lepší pmeumatiky za zadní nápravě a aquaplaning

Zjistěte více:

Aquaplaning, jaký jsme schopni vnímat, je spojen s tím jevem projevujícím se u předních kol. Není možné vnímat, jak ztrácí přilnavost a kontakt s povrchem zadní kola. Právě proto je montování pneumatik s tenčí vrstvou dezénu na zadní ose nebezpečné. Pokud tedy montujeme pneumatiky, z nichž všechny jsou ve špatném stavu, vystavujeme se ještě většímu riziku. Není doporučováno ani montovat zimní pneumatiky na jednu osu a letní na druhou osu, protože je tím narušena rovnováha vozidla. Následkem je ztráta přilnavost nezřídka končící nehodou. 

Doporučení zní jasně: vždy montovat méně opotřebované pneumatiky na zadní osu nápravy a navíc ještě pravidelně kontrolovat stav dezénu a tlak rezervní pneumatiky.